„Trend jasně ukazuje, že lidé si stále více zvykají na platby kartou a preferují je před hotovostí. Mnozí obchodníci zvážili výhody, které jim placení kartou nabízí, jako jsou noví klienti a větší možnosti útraty, a přidávají se do skupiny, která přijímá karty,“ říká Jitka Palatová, generální ředitelka KB SmartPay.
Také ze statistik Sdružení pro bankovní karty vyplývá, že celkový počet platebních terminálů ve 2. čtvrtletí 2024 oproti stejnému období roku 2023 meziročně vzrostl. Konkrétně jde o nárůst o necelých 7 %, což je v reálných číslech více než 21 000 terminálů. Počet plateb kartou uskutečněných u obchodníků se zvýšil o 8 %.
Podle posledního průzkumu KB SmartPay již 67 % zákazníků platí bezhotovostně téměř ve 100 % případů. Pouze 3 % dotázaných bezhotovostně neplatí nikdy, což je o 2 procentní body méně než v roce 2022.
Výrazně, o 10 procentních bodů, se zvýšila frekvence placení chytrým telefonem. Zatímco v roce 2022 uvádělo jako nejčastější platbu mobilem 22 % zákazníků, o rok později to bylo již 32 %. Průzkum také ukázal, že 54 % potenciálních zákazníků by od obchodníka odešlo jinam, pokud by nepřijímal bezhotovostní platby. Pouze 40 % lidí by vyrazilo hledat nejbližší bankomat.
Data také ukazují zajímavý trend u zahraničních návštěvníků. Cizinci stále častěji preferují bezhotovostní platby, přičemž mnozí z nich si hotovost vůbec nevybírají ani nesměňují. Místo toho spoléhají výhradně na platby kartou nebo chytrým telefonem. Tento vývoj naznačuje, že bezhotovostní transakce se stávají standardem nejen pro místní obyvatele, ale i pro turisty, což dále posiluje důležitost přijímání karet pro obchodníky v České republice.
O průzkumu a využitých datech
Data KB SmartPay o vývoji objemu karetních transakcí porovnávají meziroční vývoj mezi roky 2023 a 2024. Statistiky Sdružení pro bankovní karty jsou volně k dispozici na jeho webových stránkách. Průzkum na téma Chování spojené s bezkontaktními platbami realizovala společnost KB SmartPay pomocí aplikace Instant Research agentury Ipsos. Sběr dat probíhal on-line během prosince 2022 a v červenci 2023 na vzorku 550 respondentů. Dotazováni byli obyvatelé ČR napříč společenskými skupinami.
O společnosti KB SmartPay
KB SmartPay je obchodní značka společnosti Worldline Czech Republic, s.r.o. reprezentující na českém trhu alianci společnosti Worldline NV/SA a Komerční banky a. s. Společnost KB SmartPay obsluhuje v ČR více 25 000 zákazníků a provozuje více než 50 000 platebních terminálů a platebních bran. Více informací naleznete na webových stránkách www.kbsmartpay.cz.
Skupina Worldline
Společnost Worldline pomáhá firmám všech zaměření a velikostí urychlit jejich cestu k růstu – rychle, jednoduše a bezpečně. Díky pokročilým platebním technologiím, místním odborným znalostem a řešením přizpůsobeným pro stovky trhů a odvětví podporuje společnost Worldline růst více než jednoho milionu podniků po celém světě. Společnost Worldline dosáhla v roce 2023 příjmů ve výši 4,6 miliardy eur.
Kontakt pro média:
Crest Communications
Jakub Knapp
tel.: +420 737 046 947
e-mail: jakub.knapp@crestcom.cz