Společnost Huisman se sídlem v Nizozemí získala zakázku od společnosti VARD na dodávku plně elektrického hybridního jeřábu s výložníkem (tzv. HBC – Huisman Hybrid Boom Crane) o nosnosti 250 tun a jeřábu se zalomeným výložníkem (tzv. KBC – Huisman Knuckle Boom Crane) o nosnosti 100 tun. Oba jeřáby budou integrovány do nového víceúčelového plavidla japonské společnosti Toyo Construction, které bude sloužit k pokládání kabelů a instalaci základů turbín pobřežních větrných elektráren.
„V Huisman Czech Republic se podílíme na výrobě důležitých komponent pro oba jeřáby. U hybridního jeřábu s výložníkem se jedná o trubkový podstavec, tažný a zásobníkový naviják, kompenzátor pohybu vlnění nebo hydraulickou jednotku a elektrické řídicí systémy. Pro jeřáb se zalomeným výložníkem vyrábíme například podstavec,“ uvádí Karel Pavlíček, Managing Director, Huisman Czech Republic, a doplňuje: „Zajímavostí je následná logistika u tohoto projektu. Části jeřábu vyrobené u nás ve Sviadnově budeme přepravovat netradičně do rumunského přístavního města Tulcea, kde proběhne kompletace a instalace celého jeřábového systému. Transport bude zajištěn lodní dopravou po Dunaji, a to z Bratislavy až do cílového přístavu v Rumunsku. Říční trasa měří téměř 1 800 km a loď by tuto vzdálenost měla překonat asi za 7 dní.”
Námořní jeřáby Huisman jsou navrženy tak, aby umožnily bezpečnou a přesnou manipulaci s těžkými náklady v náročných mořských podmínkách. Hybridní jeřáb s výložníkem kombinuje vysokou zdvihovou kapacitu tradičního jeřábu s flexibilitou jeřábu se zalomeným výložníkem, což zajišťuje lepší manipulaci s náklady na moři. Jeřáb je vybaven plně elektrickým pohonem a systémem aktivní i pasivní kompenzace pohybu mořské hladiny vůči zavěšenému břemenu. Jeřáb se zalomeným výložníkem je kompaktní, ale výkonný, a je určen pro efektivní podmořské operace a manipulaci s nákladem na palubě.