„Výdaje na dárky maximálně do 3 tisíc korun plánují častěji lidé ve věku 18–26 let (35 procent), dále osoby s čistým měsíčním příjmem domácnosti do 30 tisíc Kč (35 procent) a z jednočlenných domácností (30 procent). Naopak utratit více než 10 tisíc Kč hodlají častěji lidé s čistým osobním příjmem nad 40 tisíc Kč (39 procent),“ dodává k vánočnímu průzkumu Jaroslav Ondrušek, specialista výzkumu a vývoje společnosti Home Credit.
V uplynulých dvou letech lidé na Vánoce více šetřili, ať už to bylo kvůli inflaci v roce 2023 nebo kvůli zdražování energií rok předtím. Také obavy z budoucnosti ovlivňovaly předvánoční nákupní chování Čechů. Například v roce 2022 počítalo s výdaji do 5 000 Kč za všechny vánoční dárky 43 procent dotázaných a jen necelých 30 procent chtělo nakoupit dárky dražší, maximálně ale do 10 000 Kč.
Když se ohlédneme ještě hlouběji do minulosti, z předvánočního průzkumu Home Creditu v roce 2009 vyplynulo, že největší část nakupujících (38 procent) měla připraveno na dárky do 5000 Kč a nad 10 000 Kč hodlalo investovat do dárků 18 procent Čechů. Nutno ale dodat, že zatímco suma 5000 Kč byla před patnácti lety zhruba pětinou průměrného platu (23 455 Kč), dnes (44 028 Kč) je to cca devítina.
Výdaje na vánoční hostinu rostou s velikostí domácnosti i místem bydliště
Dárky ale nejsou jedinými výdaji. Lidé se připravují i na nákup potravin na štědrovečerní menu. Tyto náklady očekávají respondenti ve velmi široké škále, která je odvislá od velikosti domácnosti nebo věku jejich členů.
„Na večeři si nejčastěji připravují částku mezi pětistovkou a tisícovkou (36 procent) anebo od jednoho do dvou tisíc korun (26 procent). Do částky 500 Kč se chtějí většinou vejít jedno až dvoučlenné domácnosti a také necelá třetina respondentů ve věku mezi 55–65 lety. Zajímavé je, že nulové náklady na večeři plánuje 6 procent respondentů ve věku do 26 let, evidentně těch, kteří žijí ve společné domácnosti s rodiči a na její chod nepřispívají,“ komentuje výsledky průzkumu Jaroslav Ondrušek.
Naopak náklady nad 1000 Kč očekává nejčastěji kategorie 27 až 35letých (39 procent), z měst nad 100 tisíc obyvatel (40 procent) a s čistým příjmem domácnosti nad 70 tisíc Kč (47 procent).
Češi začínají nakupovat dárky s předstihem i finančním rozpočtem
Časově se právě blížíme k epicentru vánočních nákupů, protože 68 procent Čechů nakupuje většinu dárků v listopadu a na začátku prosince. Úplně těsně před Vánocemi pak vyráží do obchodů 8 procent dotázaných. „Nejméně starostí a stresů mají před svátky ti, kteří nakupují v průběhu celého roku a vyvarují se nechtěných „lákadel“, jež ohrožují finanční rozpočet. Ale je jich jen 12 procent,“ upozorňuje Jaroslav Ondrušek.
Právě proto, že předvánoční období s sebou přináší zvýšení výdajů, více než polovina dotázaných - 58 % - uvedla, že si na vánoční nákupy stanovují vždy nebo alespoň občas rozpočet. Když už jej vytvoří, tak ho většinou nebo alespoň v některých případech také dodrží – 85 %. Dokonce 13 procent respondentů odpovědělo, že jej dodržuje zcela důsledně. O dvě procenta více dotázaných naopak přiznalo, že se jim to nedaří vůbec. Rozpočet na dárky si pravidelně dělají častěji rozvedení (45 procent) a také osoby s čistým příjmem domácnosti do 50 tisíc Kč (36 procent). Naopak rozpočet si nepřipravují lidé s vysokoškolským vzděláním (53 procent), Pražané (51 procent), zástupci domácností s čistým příjmem nad 70 tisíc Kč (50 procent) a také muži (47 procent).
Postupně klesá ochota Čechů si na dárky půjčovat
Mezi klíčové trendy patří i to, že v posledních letech sílí počet lidí, kteří vánoční dárky pořizují z vlastních úspor anebo je ufinancují přímo z výplaty, naopak klesá ochota si na ně půjčovat.
„Obecným pravidlem je nezadlužovat se na pořizování vánočních dárků. Patří do kategorie zbytných a jednorázových věcí, na rozdíl od splátek, které jsou dlouhodobé. Takže když půjčka, tak jedině na věci, které vydrží déle, než je doba splácení. Například na nákup hodnotnější elektroniky, vybavení do domácnosti s delší životností nebo jako investice do věcí, které by se stejně musely pořídit. I tak je třeba myslet na to, že splátky mohou v již tak náročném období, které nastává po Vánocích, zatížit rodinný rozpočet,“ radí závěrem Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Creditu.
Společnost Home Credit realizovala průzkum ve spolupráci s výzkumnou agenturou Ipsos. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na reprezentativním vzorku 1000 respondentů ve věku 18-65 let.
Kontakt pro novináře:
Kateřina Dobešová
Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
Tel.: + 420 736 473 813
E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz
Poznámka pro editory:
Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz
Skupina PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 43 milionů eur a zaměstnává celosvětově 55 tisíc lidí (k 31. 12. 2023).