Simon Orr, vedoucí kancelářského sektoru v CBRE pro Českou republiku, komentuje: „Výsledky našeho průzkumu ukazují, že kanceláře opět ožívají. I když mnozí považují současnou úroveň využití za stabilní, 30 % společností očekává další růst. Hybridní způsob práce se stal běžnou praxí, ale stále zůstává výzvou sladit dlouhodobá očekávání zaměstnavatelů s představami jejich zaměstnanců.“
Největšího úspěchu dosáhly v meziročním srovnání velké společnosti s 5 000 a více zaměstnanci. Téměř dvě třetiny z nich hlásí využití prostor minimálně na 41 %, což je způsobené nejen přirozeným vývojem, ale také rostoucím počtem firem, které fyzickou přítomnost lidí na pracovišti vyžadují. Průzkum CBRE ukázal, že více než tři čtvrtiny společností (76 %) zavedly nějakou formu regulace přítomnosti zaměstnanců na pracovišti, přičemž u 40 % z nich je skutečně závazná. Současně 17 % firem nechává toto rozhodnutí na jednotlivých týmech a jejich manažerech, takže není plošné.
Ačkoliv menší společnosti vykazují celkově nižší úroveň využití svých prostor, jednotlivé ukazatele týkající se docházky zaměstnanců se u nich také zlepšují. U firem s méně než 5 000 zaměstnanci došlo k 18% nárůstu u skupiny lidí, kteří jsou přítomni na pracovišti čtyři až pět dnů v týdnu. Tento trend je ještě výraznější u společností s méně než 1 000 zaměstnanci, kde s takovou frekvencí chodí do zaměstnání 31 % lidí. Pokud jde o jednotlivé dny, tak pondělky a zejména pátky mají stále nejnižší míru návštěvnosti.
„Podíl zaměstnanců, kteří pravidelně chodí do kanceláře tři a více dní v týdnu, vzrostl na 43 % oproti loňským 37 %. Tento ukazatel je tedy jasným potvrzením, že aktuální vyšší míra využití prostor je důsledkem většího výskytu lidí na pracovišti, spíše než zmenšování kancelářského portfolia na straně firem,“ popisuje Helena Hemrová, vedoucí oddělení kancelářských pronájmů v CBRE.
Pokud jde o ryze české podmínky, tak Simon Orr dodává: „Vzhledem ke kratší době dojíždění do zaměstnání nebyla Praha zdaleka tak negativně ovlivněna volbou zaměstnanců pracovat z domova jako v jiných evropských metropolích. Využívání pražských kanceláří má díky tomu opět rostoucí tendenci. Lidi motivují především sociálními aspekty práce z kanceláře a možnost spolupráce. Současně si řada zaměstnanců uvědomuje, že přílišná práce z domova může mít negativní vliv na jejich psychickou pohodu a škodit jejich kariérnímu růstu.“
I přes výše zmíněné pozitivní ukazatele existují firmy, které zvažují zmenšování svých portfolií. Více než polovina dotázaných (57 % společností) se chystá během příštích tří let zredukovat své kanceláře v Evropě, což pravděpodobně souvisí s nadbytkem prostor, zejména u velkých společností, a s přáním snížit provozní náklady.
Nicméně tento přístup není ani zdaleka univerzální. 17 % společností plánuje zachovat svůj aktuální objem pronajímaných prostor a 24 % má naopak v úmyslu expandovat. Z této skupiny téměř tři čtvrtiny (74 % dotázaných) uvádí, že hlavním důvodem je očekávaný rozvoj jejich podnikání. Pozitivní výhled je i v tuzemsku, kde se daří především technologickému sektoru a flexi a servisovaným kancelářím, které táhnou místní poptávku a zajišťují, že míra neobsazenosti v Praze zůstává nízká. Obecně platí, že kancelářské budovy na okrajích měst jsou vystaveny většímu riziku v podobě snižování obsazenosti než lokality v centru s bohatou občanskou vybaveností.
Většina společností, která chce zmenšovat portfolio, hodlá za tímto účelem využít dobu uplynutí nájmu. Nicméně 58 % respondentů je ochotno prodloužit stávající smlouvu, pokud bude i nadále vyhovovat jejich požadavkům. Trend souvisí s rostoucí ochotou majitelů nemovitostí vyjednávat a poskytovat nájemcům větší flexibilitu.
„Pronajímatelé se v posledních letech setkávají s tím, že nájemci požadují ještě kvalitnější kanceláře. Pokud se jim podaří najít vhodné řešení pro obě strany ještě před vypršením nájemní smlouvy, dokáží konkurovat i nově dokončeným administrativním budovám,” říká Simon Orr a uzavírá: „Každopádně význam kanceláří zůstává i nadále neoddiskutovatelný. Jsou výstavní skříní značek a jejich prestiže, nástrojem pro přilákání talentů a zvýšení produktivity, stejně jako platformou pro posilování firemní kultury a spolupráce mezi zaměstnanci.“
Více o průzkumu CBRE
Průzkum “European Office Occupier Sentiment Survey” proběhl v dubnu a květnu letošního roku, přičemž zjišťoval názory více než 120 společností napříč Evropou, a to včetně České republiky.
Kontakty: |
|
Crest Communications, a.s. |
|
Denisa Kolaříková |
Kamila Čadková |
Account Manager |
Account Director |
T: +420 731 613 606 |
T: +420 731 613 609 |
e-mail: denisa.kolarikova@crestcom.cz |
e-mail: kamila.cadkova@crestcom.cz |
|
CBRE
Ivana Procházková, Communication Specialist, +420 771 288 023, ivana.prochazkova@cbre.com
CBRE Česká republika Facebook, LinkedIn, Instagram
O CBRE:
CBRE Group, Inc. (NYSE:CBRE), společnost figurující na žebříčku Fortune 500 a indexu S&P 500 se sídlem v Dallasu, je světovým lídrem v oblasti komerčních realitních služeb a investic (z hlediska výnosů za rok 2023). S přibližně 115 000 zaměstnanci (vyjma zaměstnanců společnosti Turner & Townsend) je k dispozici klientům ve více než 100 zemích světa. Společnost CBRE poskytuje širokou škálu integrovaných služeb od správy a údržby nemovitostí, obchodních transakcí, projektového managementu, investičního poradenství přes oceňování nemovitostí, pronájem a prodej nemovitostí, strategické poradenství až po hypoteční a developerské služby. S téměř 300 zaměstnanci CBRE v České republice spravuje kolem 75 objektů komerčních budov o celkové rozloze cca 1,2 mil. m2. Pro více informací navštivte internetové stránky společnosti na www.cbre.cz.