Přínosy takového postupu komentuje Adam Heres Vostárek, expert na digitalizaci stavebních procesů ve společnosti PlanRadar: „Od teoretizování se konečně blížíme k reálnému využití digitalizace v masivním měřítku. Stavebnictví je doposud jedním nejkonzervativnějších sektorů, který na rozdíl od jiných, jako je například automotive, zavádění digitalizace ve velkém do praxe stále odolává. Je zřejmé, že každá významnější inovace s sebou přináší přechodné období, které je náročné pro všechny zúčastněné. Krajské úřady potřebují zajistit nové výkonné počítače či kvalitnější monitory s dostatečným rozlišením pro zaměstnance stavebních úřadů. Uředníci budou muset projít školením a naučit se nové postupy. Nicméně po zvládnutí prvotních obtíží má nový stavební zákon ambice významně urychlit a zjednodušit přípravu staveb, což rozhodně stojí za to. Důležité je využít potenciál digitalizace na maximum. Ideálně se zapojením moderních platforem pro stavební profesionály, které umožňují digitalizaci veškerých procesů během výstavby a správy nemovitostí - ať už jde o efektivní dokumentaci, komunikaci či tvorbu reportů. Pokud budou aktéři stavebního řízení tyto platformy používat, budou připraveni na jakýkoliv způsob elektronické komunikace a reportování. Nezávisle na tom, jakou podobu či formát digitálních dokumentů budou nadřízené orgány vyžadovat.“
S digitalizací systému úzce souvisí zavedení Portálu stavebníka, ve kterém bude veden elektronický správní spis a projektová dokumentace k novým stavbám. To zpřehlední přípravu záměru a současně uleví žadatelům od papírování. V praxi to bude vypadat tak, že stavebník podá žádost a následně bude moci sledovat průběžný stav jejího zpracování, stejně jako elektronicky komunikovat s dotčenými orgány státní správy. Tím, že bude celý proces probíhat v digitální podobě, se vše výrazně zjednodušší a urychlí.
O autorovi:
Adam Heres Vostárek je absolventem Fakulty stavební ČVUT v Praze s více než 13letými zkušenostmi v sektoru stavebnictví. V technologické společnosti PlanRadar, která je nadnárodním poskytovatelem softwaru pro digitální dokumentaci a komunikaci ve stavebním průmyslu, působí jako dlouholetý konzultant.
Pro více informací kontaktujte:
Crest Communications, a.s.
Denisa Kolaříková
Account Manager
Gsm: +420 731 613 606
E-mail: denisa.kolarikova@crestcom.cz
Tereza Štosová
Account Executive
Gsm: +420 778 495 239
E-mail: tereza.stosova@crestcom.cz
O PlanRadaru
PlanRadar je digitální platforma na bázi SaaS (z anglického “Software as a Service”) pro dokumentaci, správu úkolů a efektivní komunikaci ve stavebnictví. Funguje po celém světě, v současnosti na více než 75 trzích. PlanRadar digitalizuje každodenní procesy a komunikaci napříč širokým spektrem nemovitostí i různých fází životního cyklu budovy. Platforma propojuje všechny zúčastněné strany a poskytuje přístup k informacím o projektu v reálném čase, což týmům umožňuje zvyšovat kvalitu, snižovat náklady a rychleji realizovat práci. PlanRadar je snadno použitelný a vhodný pro společnosti různého typu zaměření i velikosti. Přidanou hodnotu poskytuje každému, kdo se na projektu podílí: od architektů a projektových inženýrů přes generální dodavatele až po vlastníky a facility manažery. Více než 150 000 profesionálů po celém světě používá PlanRadar ke sledování, sdílení a řešení problémů na místě i mimo něj. Platforma je v současné době k dispozici ve více než 25 jazycích a lze ji používat na všech zařízeních iOS, Windows a Android. PlanRadar se sídlem ve Vídni v Rakousku má 16 poboček po celém světě. Více o společnosti se dozvíte na www.planradar.com/cz/.