vznikl pod křídly společnosti CYRRUS, aby klientům umožnil vstoupit do světa umění s cílem dosáhnout zajímavého zhodnocení. „Abychom dokázali vhodně nakoupit umělecká díla, spolupracujeme se skupinou lidí, partnerů, fondů a také s odbornými kurátorkami, které mají dlouhodobé zkušenosti s trhem s uměním. Díky tomu budeme schopni pořizovat umění s potenciálem zajímavého zhodnocení,” vysvětluje Jiří Loubal.
Pandemie covidu-19 přesunula velkou část obchodu s uměním na internet, čímž celý trh s uměním ještě více zpřístupnila a akcelerovala. Jen od roku 2020 vzrostl odhadovaný kumulativní obrat trhu o 29 %, když v roce 2022 dosáhl hodnoty 65,1 miliardy dolarů.
Zpočátku bude fond směřován spíše konzervativní cestou, ale s přesahem do druhé poloviny dvacátého a do jednadvacátého století. „Chceme se ale soustředit i na současnou nejmladší generaci, umělce a tvůrce, z nichž vyzařuje nějaká autenticita, osobitost, svébytný přístup v kontextu současného vizuálního umění,“ popisuje Silvie Stanická, odborná kurátorka fondu.
Fond je vhodný jak pro investory, které v první řadě zajímá zhodnocení, tak pro milovníky umění. „Myslím si, že je to skvělý nástroj pro toho, kdo nemá vztah k umění a důležité je pro něj to, že je to investiční nástroj. Pak jsou to lidé, kteří mají umění rádi, ale třeba nemají dostatek finančních prostředků k zakoupení špičkových děl, a pak ti, kteří chtějí minimalizovat rizika spojená s nákupem umění,” přibližuje odborná kurátorka fondu Mária Gálova, která má spolu se Silvií Stanickou na starosti výběr perspektivního umění do portfolia fondu.
Podílový fond Collectiv Art OPF operuje s minimálním investičním horizontem šesti let a funguje pod dohledem ČNB. Vstoupit do něj mohou pouze kvalifikovaní investoři, a to s minimální investovanou částkou 1 000 000 Kč. Oproti přímému nákupu uměleckého díla z galerie budou finance rozloženy mezi všechna díla ve fondu, což zmírňuje riziko tržních výkyvů.
„Strategie fondu je velmi prostá – dobře nakoupit a výhodně prodat v čase. Investice do fondu pochopitelně není otázkou měsíců, ale spíše let. Nevýhodou investice do umění je likvidita, která samozřejmě není okamžitá, a riziko falzifikátů. Proto má fond výhodu v tom, že je každé dílo posuzováno odbornými znalci,“ dodává Jiří Loubal.