„Aktuálně musíme upozornit na trik podvodníků, kdy se mezi prvními výsledky internetových vyhledávačů zobrazují podvodné odkazy, které se snaží vzbudit dojem, že jde o oficiální stránky Komerční banky a internetového bankovnictví Mojebanka. Tyto stránky vypadají totožně a mohou klienta uvést v omyl, že se nachází na reálných stránkách KB, cílem ale je získat přístup do klientova bankovnictví. Klientům doporučujeme, aby pro přístup k internetovému bankovnictví nepoužívali vyhledávače, ale šli do KB přímo zadáním adresy mojebanka.cz, login.kb.cz nebo plus.kb.cz do adresního řádku internetového prohlížeče,“ popisuje Marek Macháček, expert na prevenci platebních podvodů Komerční banky, nejnovější fintu podvodníků na klienty banky.
Stálými podvody jsou falešné investice, kdy klient pošle své podvodníkům své finance s vidinou lukrativního zvýhodnění, a dále také phishing, kdy se za pomocí e-mailu, SMS zprávy či jiného komunikačního kanálu snaží útočník zcizit klientovy karetní či přihlašovací údaje do mobilního nebo internetového bankovnictví.
Komerční banka denně prověří zhruba půl milionu transakcí. „Pakliže zachytíme platební příkaz vykazující známky pokusu o podvod, okamžitě klienta kontaktujeme a upozorníme. I přes naše varování však klient často na dokončení platby trvá,“ doplňuje Pavel Šašek, ředitel karetního servisu a prevence podvodů Komerční banky.
Největší podíl podvodů v kartách je na drží první místo phishing, druhé vishing, třetí digitalizace karet, čtvrtá krypto investice a na pátém místě rezervační systémy služeb.
„Bohužel počet zneužití karet narostl v období mezi lety 2019 a 2022 až o 200 %. Letos vidíme nárůst o dalších 30 % a více než polovina případů bývá formou phishingu. Ale mám obrovskou radost, že i přes tento enormní nárůst podvodů se nám v rámci prevence karetních podvodů podařilo jenom letos zachránit přibližně 195 000 000 Kč,” dodává Pavel Šašek.
Nejvíce práce v této oblasti Komerční banka očekává během několika týdnů před Vánoci, kdy jsou klienti ve víru nákupní horečky a z toho plynoucího stresu méně obezřetní a více náchylní uvěřit lákavým nabídkám na podezřelých e-shopech.
„Už z toho, co jsme viděli o letních prázdninách, je jasné, že letos o Vánocích to bude doslova ‚kobercový nálet‘ od podvodníků. Bohužel počet podvodníků narůstá a s tím roste i počet pokusů o podvod, zpráv, phishingových emailů či jen podvodných inzerátů, které jsou podvodníci ve svých počtech schopni vytvořit a rozesílat. Loňský rok dal podvodníkům jasnou zprávu – v počtech jsou peníze. Čím více jich bude a čím více se budou snažit útočit, tím větší je procentní šance na úspěch,“ předvídá Marek Macháček.
Podle dat Komerční banky kyberkriminalita meziročně narůstá. Jen za loňský rok banka odhalila 606 případů platebních podvodů, což je dvojnásobek oproti roku 2021, a dokonce pětinásobek ve srovnání s rokem 2018. Podařilo se jí tím zabránit převedení 104 milionů korun na účty podvodníků. V oblasti karetních podvodů bylo vloni napadeno přes 10 000 karet a zachráněno 240 000 000 Kč. V rámci prevence a osvěty veřejnosti se Komerční banka opět připojila k preventivní akci na podporu kyberbezpečnosti nePINdej pod záštitou České bankovní asociace v spolupráci s Policií ČR.
Tomáš Zavoral 731 493 296 |
Šárka Nevoralová 734 236 325 |
Michal Teubner 606 653 219 |