Základní škola Guliver – oceňovaný unikát s optickým závojem
Realizace Soukromé školy Guliver s kapacitou pro 180 žáků se odehrává již od roku 2018, přičemž je rozdělena do dvou fází: na výstavbu samotné školy, která je zasazena do venkovního parku se dvorem a dále sportovního areálu (od tělocvičny přes atletický ovál a lezeckou stěnu až po plavecký bazén) a také parkoviště. V roce 2021 byla zkolaudována hlavní budova školy a v současnosti probíhá dostavba objektu ZSG DO 1. Plánovaný termín dokončení je ještě letos v srpnu.
Unikátní komplex z pera architektonického studia RICHARD MURGAŠ ARCHITECTS vzniká na místě městského brownfieldu poblíž vlakového nádraží v Banské Štiavnici. Architekti vsadili na jednoduchý design šedého kvádrového monolitu s čistými liniemi doplněný geometrickými vzory. K výrazným prvkům hlavní budovy patří prosklená fasáda pokrytá textilní membránou. Ta zajišťuje správný poměr světla a stínění ve třídách s výhledem ven bez výrazných rušivých elementů během výuky. Naopak večer, když je budova osvětlena zevnitř, se barevný vnitřek školy ukáže i kolemjdoucím. Všechny střechy objektů jsou pokryty extenzivní zelení a o vnitřní komfort se stará inteligentní systém řízení budov. Ten v závislosti na množství slunečního svitu i hladiny CO2 v interiérech automaticky zahajuje větrání/klimatizování prostor, jejich zatemňování či nastavení správné intenzity umělého osvětlení.
Na první pohled je zřejmé, že tato škola nemá standardní uspořádání. Jednotlivé třídy jsou seskupeny maximálně ve trojicích na jednom půlpodlaží. Spolu s relaxační zónou, místnostmi pro práci v týmech i nezbytnými šatnami vytvářejí prvek tzv. klastrů, které jsou ve škole celkem čtyři. Jelikož budova nemá žádné chodby, jsou navzájem propojeny rameny pobytového schodiště. Podoba školy již přirozeně zaujala i odbornou veřejnost – v roce 2021 získala dvě nominace v soutěži CE ZA AR 2021.
Zavedení digitální aplikace aneb jak na vytoužený přehled na stavbě
Hlavní odpovědnost společnosti Cam-am při realizaci školního areálu Guliver spočívá v kompletním projektovém řízení. Miroslav Hriň jako ředitel i hlavní technický dozor firmy zajišťuje koordinaci veškerých činností, zadávání projektů i jejich plnění na stavbách. S tím souvisí nutnost neustálé evidence a zanášení změn v projektové dokumentaci, přehled o vadách a nedodělcích, pořádek v dokumentaci stavby i spolupráci se subdodavateli. To vše jsou oblasti, s jejichž efektivním řízením může pomoci digitální platforma určená přímo pro realitní profesionály. Svým uživatelům umožňuje připojit se na dálku ke cloudové aplikaci a sdílet tak informace v reálném čase a mezi všemi relevantními účastníky výstavby.
„PlanRadar považuji za komplexní nástroj pro řízení stavby a celkovou koordinaci. Dříve jsme zvažovali a zkoušeli i jiná řešení, ale technicky nám nevyhovovala. Museli jsme kombinovat několik různých platforem, které byly často nekompatibilní. Implementace PlanRadaru byla naopak intuitivní a v souladu se softwary, na které jsme již byli zvyklí,“ komentuje Miroslav Hriň a pokračuje: „Poprvé jsme ho začali používat právě při zahájení projektu Guliver a mimo jiné i díky ochotné podpoře PlanRadaru se vše podařilo bez problémů rozběhnout. V současnosti ho používáme na celkem 11 projektech na Slovensku o celkově hodnotě dosahující 50 milionů eur. Soustředíme do něj asi 70 % našich procesů.“
Zapojení celého týmu do používání aplikace bylo postupné. „Na projektu Soukromé základní školy Guliver spolupracuje s využitím PlanRadaru přibližně 12 technickohospodářských pracovníků a 20 firem se svými interními týmy. Aplikaci používají zejména vedoucí pracovníci jako stavbyvedoucí, mistr, stavební dozor či projektant, kteří následně předávají aktuální informace ze stavby svým lidem,“ vysvětluje Miroslav Hriň.
Výhody PlanRadaru v praxi
Zavedení inovativního systému pro digitalizaci procesů ve stavebnictví přináší celou řadu výhod. Podle zkušeností Miroslava Hriňa omezuje potřebu schůzek za účelem projednání dalších kroků a postupu výstavby o 10 %, snižuje množství e-mailové komunikace o 30 % a umožňuje efektivní tvorbu reportů s úsporou času až o 50 %. „Výsledkem používání PlanRadaru je zvýšení počtu dokončených úkolů zhruba o třetinu a zlepšení celkové produktivity až o 60 % v jednotlivých procesech, jako jsou návštěvy a kontroly na stavbě, tvorba reportů o probíhající činnosti atd. Například vytvoření a distribuce tiketů s přesným popisem a lokalizací vady či nedodělku zabere přibližně 5 minut. Díky možnosti provádět kontroly a schvalovat různé záležitosti na dálku se také snižuje počet návštěv na stavbě. V našem případě o cca pět měsíčně, což jsou všechno vítané a pro nás zásadní úspory času,“ uvádí Miroslav Hriň.
Výrazně se zlepšila také týmová spolupráce. Díky PlanRadaru se zvýšil počet interakcí až o polovinu, jelikož je možné komunikovat kdykoliv na dálku. „Díky snadnému sdílení informací nám vzrostla angažovanost v týmu a celková kooperace je nyní efektivnější,“ komentuje Miroslav Hriň a dodává: „V neposlední řadě se nám s pomocí digitalizace podařilo také zredukovat množství papírových dokumentů, a to o 60 % v případě papírových plánů a o 30 %, pokud jde o množství papíru na stavbě.“
Shrnutí – PlanRadar a Cam-am s.r.o na projektu Soukromé základní školy Guliver
· Digitalizováno bylo zatím kolem 300 dokumentů, z toho cca 100 reportů
· Tvorba a distribuce jednoho tiketu s přesným popisem a lokalizací zabere cca 5 minut
· Dosud na projektu vzniklo na 200 tiketů
· Používání PlanRadaru šetří přibližně 5 návštěv na stavbě měsíčně
· Týmová spolupráce se s PlanRadarem zlepšila až o 50 %
· Celkově se eliminovalo cca 60 % papírových plánů
Využití potenciálu digitalizace po celý životní cyklus budov
„Implementace PlanRadaru se nám naprosto jednoznačně osvědčila. Dnes ho používáme už na jedenácti projektech po celém Slovensku a jsme spokojeni s našimi výsledky. Snažíme se efektivně využívat plný potenciál platformy ke komunikaci, dokumentaci, reportování i řízení úkolů. Aktuálně se u projektu ZŠ Guliver soustředíme na etapu výstavby, ale již nyní probíhá příprava na využití aplikace i ve fázi údržby a správy,“ uzavírá Miroslav Hriň.
Více o společnosti Cam-am, využívající platformu PlanRadar
Společnost Cam-am s.r.o. vznikla v roce 2016 s cílem poskytovat komplexní služby v oblasti inženýrské činnosti a stavebního dozoru: od získání stavebního povolení, optimalizace projektů ve fázi návrhu a výběrových řízení přes technický a stavební dozor na stavbách až po kolaudaci a přípravu na správu nemovitostí. V současné době má za sebou již desítky úspěšných realizací a disponuje týmem odborníků s dlouholetými zkušenostmi v oblasti stavebnictví.
Pro více informací kontaktujte:
Crest Communications, a.s.
Denisa Kolaříková
Account Manager
Gsm: +420 731 613 606
E-mail: denisa.kolarikova@crestcom.cz
Tereza Štosová
Account Executive
Gsm: +420 778 495 239
E-mail: tereza.stosova@crestcom.cz
PlanRadar GmbH
Radek Vodička
E-mail: r.vodicka@planradar.com
O PlanRadaru
PlanRadar je softwarové řešení pro stavební a realitní profesionály působící na bázi SaaS (z anglického Software as a Service nebo "software as a service"). Umožňuje svým uživatelům vzdáleně se připojit ke cloudové aplikaci a používat ji odkudkoli přes internet. Lze jej využít pro stavební dokumentaci a dozor na staveništi, řízení poruch a úkolů, předávání projektů, jejich následnou správu a údržbu apod. Prostřednictvím webové aplikace vhodné pro všechny prohlížeče a všechny typy chytrých telefonů a tabletů (iOS, Android a Windows) lze sledovat, zaznamenávat a sdílet s vaším týmem jakékoli informace prostřednictvím digitálních stavebních plánů nebo BIM modelu. Digitalizace pracovních postupů zlepšuje spolupráci mezi všemi účastníky stavebního procesu, snižuje počet chyb a šetří čas: Zákazníci společnosti PlanRadar hlásí úsporu až 7 pracovních hodin týdně. Společnost se sídlem ve Vídni v Rakousku a obchodním zastoupením v České republice umožňuje více než 120 000 uživatelům z více než 75 zemí monitorovat, propojovat a řešit stavební a realitní projekty po celém světě. Více o společnosti se dozvíte na www.planradar.com/cz/.