Finanční gramotnost Čechů dlouhodobě odpovídá průměru OECD. I Češi hodnotí své znalosti obdobně. Z aktuálního průzkumu společnosti EMA data vnímá svou finanční gramotnost 43 % jako docela slušnou a 38 % jako průměrnou. Naopak 8 % cítí, že jejich orientace ve světě financí je špatná nebo velmi špatná. „Podle očekávání roste představa o vlastní schopnosti orientovat se ve světě financí s věkem a také vzděláním. Ne vždy je zde ale platná rovnice, že vyšší vzdělání s sebou nese i vyšší finanční gramotnost. Velkou roli hraje sociální zázemí a způsob, jakým primární rodina fungovala směrem k penězům a jaký měl člověk v nakládání s nimi vzor jako dítě," vysvětluje šéf obsahu EMA data Petr Zámečník.


Financím nerozumí, přesto se nevzdělávají

Přesto, že naše finanční gramotnost není z nejvyšších, nevzděláváme se. Podle EMA data více než polovina Čechů loni nevěnovala zvyšování finančních znalostí žádný čas. Nejhůře na tom je skupina respondentů s nejnižší finanční gramotností, kde nejevila zájem o finanční vzdělávání drtivá většina, 75 %. „Je to logické. Ti, kteří financím nerozumí, jim patrně nerozumí proto, že této oblasti našeho života nepřikládají velkou váhu. Proto ani neusilují o zlepšení svých znalostí a dovedností v nakládání s penězi," doplňuje Petr Zámečník.


Blýská se na lepší časy?

Plány pro rok 2021 mají Češi výrazně ambicióznější - dvě třetiny (64 %) se totiž plánují finančně vzdělávat. Takové plány mají především lidé se špatnou (tvrdí to 75 % z nich) a velmi špatnou finanční gramotností (66 %). Na plánech se projevuje také věk a mladší respondenti chtějí své finanční znalosti rozšiřovat ve větší míře než ti starší. „Trochu to připomíná novoroční předsevzetí, kdy jsme v lednu plni elánu a optimismu a máme chuť svůj život měnit a zlepšovat. Realita ovšem bývá jiná a nepředpokládám, že v oblasti financí tomu bude jinak. Ostatně o tom svědčí i úroveň naší finanční gramotnosti, která se navzdory těmto proklamacím v dlouhodobém horizontu výrazně nelepší," uzavírá Zámečník.
------------
O průzkumu
Průzkum společnosti EMA data proběhl on-line a zúčastnilo se ho 1 150 respondentů ve věku 21-61 v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, regionu a ekonomické aktivity. Sběr dat probíhal 8.-10. ledna 2021.

Kontakt pro média:
Lucie Pech
PR Consultant
+420 731 615 033
lucie.pech@crestcom.cz

O projektu EMA data:
Společnost EMA data se zabývá monitoringem a analytikou finančního a realitního trhu. Vznikla jako odpověď na poptávku snadno dostupných a srozumitelných dat současného trhu. Za projektem stojí lidé s dlouhodobými zkušenostmi v oboru, Martin Viktora, autor úspěšných portálů Poradci sobě, Realiťáci sobě nebo finanční konference FINfest, a Jiří Paták, zakladatel mnoha digitálních start-upů jako je Chytrý Honza, Patron, LUSQ, EMA data a dalších.