Zásadním faktorem pro výběr restaurace, kde se zaměstnanci během pracovního dne naobědvají, bývá rychlost obsluhy, což platí hned pro několik krajů. V čele nejvíce spěchajících stojí Praha se 78 % a Středočeský kraj se 71 % strávníků. Ale i na Moravě se tempo zrychluje. „Rychlost na place" je rozhodující pro 52 % strávníků z Jihomoravského kraje, 42 % ze Zlínského kraje, 39 % z Moravskoslezského kraje a 36 % z Olomouckého kraje. Vysvětlením může být zrychlující se životní styl ve velkých městech, a tedy i méně času na oběd.
Pro zhruba třetinu Moravanů jsou i nadále důležité velké porce na talíři. Právě 34 % zaměstnanců ve Zlínském kraji vybírá restauraci podle velikosti porce. Podobně je tomu i v Moravskoslezském kraji a na Vysočině, kde jde v obou případech o 32 %. Naopak menší zájem o velikost porce má 28 % lidí z Olomouckého kraje a pouze 20 % z Jihomoravského kraje. Za posledních deset let je to klesající trend. Například v prvních průzkumech se blížil zájem o velké porce k 50 %.
Kvalitní a zdravé jídlo vs. velká porce na talíři
Kvalita obědového menu a jeho složení zajímá především zaměstnance z Prahy (67 %) a Středočeského kraje (61 %), lidé si vybírají zdravější a lehčí variantu podle nutričního složení. Ale podobný trend můžeme z průzkumu vypozorovat i v druhé části republiky, kde zdravá a vyvážená jídla vyhledává 42 % zaměstnanců ve Zlínském kraji, v Jihomoravském 39 % a v Moravskoslezském a Olomouckém shodně po 38 % dotazovaných.
Celorepublikově poptávka po zdravém a vyváženém stravování vzrostla ze strany zaměstnanců od roku 2009 z 31 % na současných 44 %.
Podle programu FOOD Češi častěji vyhledávají chutné a zdravější, lehčí jídlo. To potvrzují i mnozí majitelé restaurací. „Jde hlavně o dlouhodobé zlepšování kvality stravování a vaření ze surovin vysoké jakosti. Pokud se člověk přesvědčí, že dostal na talíř stejně kvalitní jídlo nebo plnohodnotnější, než si uvaří sám, bude ho to motivovat k tomu, aby si raději jídlo koupil," říká Ondřej Korbička, provozovatel sítě bio restaurací Rebio. Přestože průměrná hodnota stravenek nepokryje celou částku za obědové menu, jsou lidé ochotni si za kvalitu připlatit. To hlásí i Ondřej Korbička. „Nabízíme obědové menu za 139 Kč, které zahrnuje polévku, hlavní jídlo, salát, zákusek a kusovou specialitu. To s klasickým menu nelze cenově srovnávat," dodává Ondřej Korbička.
Provozovatel sítě restaurací Olive Petr Janoušek komentuje situaci podobně: „Za poslední dva roky zaznamenáváme trend, že zákazník nevyžaduje velkou porci za nízkou cenu, ale dává přednost kvalitě i za mírně vyšší cenu. Proto zařazujeme do denního menu i dražší suroviny, jako jsou ryby nebo jehněčí."
O programu FOOD
Program FOOD iniciovala v rámci boje proti obezitě společnost Edenred ve spolupráci s Evropskou unií. Dnes je v něm zapojeno dalších 10 členských zemí. Cílem je zlepšit stravovací návyky zaměstnanců, rozšířit jejich povědomí o nutričně vyvážené stravě a zároveň zlepšit výživovou kvalitu nabízených jídel v restauracích v průběhu pracovního dne. Program spojuje restaurace, které nabízejí kvalitně vyvážená jídla. Jsou označeny samolepkou programu FOOD. Dále v rámci programu probíhá každoroční průzkum monitorující stravovací návyky zaměstnanců a skladbu jídel nabízených v restauracích.
Více informací naleznete na: www.edenred.cz ">www.edenred.cz
Společnost Edenred je celosvětovou jedničkou v platebních řešeních v oblasti zaměstnaneckých benefitů. Propojuje 830 tisíc klientů z řad firem a veřejných institucí, 47 milionů uživatelů z řad zaměstnanců a 1,7 milionu partnerů z řad obchodníků ve 45 zemích. V roce 2018 díky své globální technologické platformě skupina Edenred zpracovala 2,5 miliardy transakcí provedených zejména prostřednictvím mobilních aplikací, on-line platforem a karet, přičemž jejich celkový objem převýšil 28 miliard eur.
Na 8 500 pracovníků skupiny se zasazuje o zlepšování života zaměstnanců, zvyšování výkonnosti podniků i růst obratu obchodníků, a to prostřednictvím tří hlavních oblastí činnosti:
- zaměstnanecké výhody (výživa, stravování, spokojenost, volný čas, kultura, osobní služby);
- řešení profesionální mobility (palivo, mýtné, údržba, služební cesty);
- doplňková řešení: služby korporátních plateb (virtuální platební karty, identifikované bankovní převody, dodavatelské platby), incentivy a odměny (dárkové platformy a karty, motivační programy) a veřejné sociální služby.
Akcie společnosti jsou kotovány na burze Euronext Paris a jsou součástí indexu CAC Next 20, FTSE4Good, DJSI Europe a MSCI Europe.
Loga a další obchodní značky a názvy uvedené v této tiskové zprávě jsou ochranné známky společnosti Edenred, S.A., jejích dceřiných společností či třetích stran. Jejich používání k obchodním účelům bez předchozího souhlasu majitelů je zakázáno.
▬▬
KONTAKTY
Kontakt pro média
Crest Communications a.s.
Michaela Janoušková
Account Manager
GSM: +420 778 543 041
michaela.janouskova@crestcom.cz
www.crestcom.cz
Marie Petrovová
Account Executive
GSM: +420 778 412 121
marie.petrovova@crestcom.cz
www.crestcom.cz
Edenred CZ
Daniela Pedret
+420 737 269 674
daniela.pedret@edenred.com
www.edenred.com