„Pozdní platby ve stavebnictví zůstávají dlouhodobým problémem. Až 30 % všech stavebních společností tráví více než sedm hodin týdně hledáním řešení u opožděných plateb[2],” uvádí Adam Heres Vostárek z PlanRadaru a pokračuje: „Stavební firmy navíc tvoří bezmála pětinu všech insolvencí[3], což jen potvrzuje vysoké riziko platební neschopnosti v tomto sektoru.”

Problém úzce souvisí s likviditou společností: když nasmlouvané platby od třetích stran nedorazí včas, firmy nejsou schopny splácet své závazky, a to někdy i včetně mezd pro vlastní zaměstnance. To může způsobit zvýšení nákladů, nedodržení termínů a celkový pokles produktivity, protože projekty se zpožďují anebo ruší. Naopak využití digitálních platforem ve stavebnictví je značnou pomocí při zvládání termínů ve vztazích s dodavateli a subdodavateli. S jejich pomocí se lze vyhnout nepříjemným situacím, ať už jde o zpoždění stavebních prací či plateb.

V čem digitální nástroje konkrétně pomáhají?

  • Plánování projektu

Komplexní plánování vyžaduje důkladnou koordinaci různých týmů, stavebních fází a harmonogramů, s čímž úzce souvisí efektivní komunikace a spolupráce. Moderní softwary podporují nastavení termínů a automatických upomínek, které jsou přímo zasílány konkrétním pracovníkům.

  • Sledování změn v projektové dokumentaci

 I když je správa dokumentů v zásadě jednoduchá, s rostoucím počtem lidí zapojených do projektu a s množstvím proměnlivých dat během procesu se může značně zkomplikovat. Vytvoření jednotného místa na cloudu, kde jsou všechny dokumenty aktualizovány v reálném čase, proto znamená významný krok vpřed, který zvyšuje celkový přehled a efektivitu v řízení stavebních projektů.

  • Monitorování dodavatelského řetězce

S digitální platformou, která disponuje neomezeným množstvím účtů pro subdodavatele, lze řídit týmy libovolné velikosti. Pomocí potvrzení o přečtení a uživatelských metrik je možné sledovat, kdy externí dodavatelé přijímají pracovní příkazy a podnikají potřebná opatření, přičemž veškerá komunikace se zaznamenává v digitální auditní stopě.

  • Udržování přehledu o nepředvídatelných faktorech a jejich vlivu na termíny a náklady

Digitální přístup umožňuje průběžné ukládání dat, což eliminuje potřebu jejich zdlouhavého dohledávání a kompilace. Software automaticky generuje údaje o kontrolách na staveništi, množství závad a nákladech na jejich přepracování. Kompletní reporty včetně dokumentů, obrázků, zvukového záznamu nebo videa je pak možné vytvářet a exportovat jedním kliknutím, s možností využití přizpůsobitelných šablon či vlastních návrhů.

  • Sledování situace na staveništi v reálném čase

Stavební dokumenty, závady a úlohy lze zaznamenávat pomocí mobilního zařízení či tabletu přímo v terénu, připínat je na stavební výkresy a v reálném čase informovat ostatní členy projektového týmu. Díky tomu mají všichni přístup k aktuálním údajům, aniž by docházelo k jejich ztrátě.


„Přizpůsobitelná digitální platforma zefektivňuje veškeré procesy uvnitř stavebních firem. Tím, že zlepšuje jejich výkonnost a snižuje chybovost, výrazně eliminuje riziko pozdních plateb. Současně s tím také pomáhá snižovat náklady na samotnou realizaci projektů,“ popisuje Heres Vostárek.

Stavebnictví je jedním z nejrizikovějších odvětví z hlediska platební morálky, což je dáno nejen povahou projektů, ale i kapitálovou slabostí řady subjektů v tomto sektoru[4]. Nejzranitelnější jsou menší společnosti – subdodavatelé, kteří čekají na proplacení své práce nejdéle. Jejich faktury totiž podléhají přezkoumání zhotovitelem, klientem/investorem a až následně se realizuje platba – buď v plné výši anebo jen z části, což přímo ovlivňuje jejich životaschopnost.

„Využívání digitálních platforem ve stavebnictví proto není luxusem, ale nezbytností. Moderní nástroje pomáhají snižovat riziko pozdních plateb díky lepší transparentnosti a rychlému přístupu k relevantním informacím o projektu. Firmám tak umožňují připravit se na současné i budoucí výzvy v tomto náročném sektoru,“ uzavírá Adam Heres Vostárek.


Pro více informací kontaktujte: 

Crest Communications, a.s. 

Denisa Kolaříková 

Account Manager 

Gsm: +420 731 613 606 

E-mail: denisa.kolarikova@crestcom.cz 

www.crestcom.cz 

Tereza Štosová 

Account Executive 

Gsm: +420 778 495 239 

E-mail: tereza.stosova@crestcom.cz 


O PlanRadaru

PlanRadar je oceňovaná digitální platforma na bázi SaaS (z anglického “Software as a Service”) pro dokumentaci, komunikaci a reporting během výstavby a správy nemovitostí. Platforma funguje po celém světě, v současnosti na více než 75 trzích. PlanRadar zjednodušuje každodenní procesy a komunikaci v uživatelsky přátelské digitální platformě, která propojuje všechny zúčastněné strany na projektu a poskytuje přístup k relevantním informacím v reálném čase. Zákazníkům umožňuje pracovat efektivněji a dosahovat vyšší kvality i transparentnosti. Platforma je přínosná pro každého člověka zapojeného na projektu, od stavbyvedoucích přes architekty a projektové manažery až po vlastníky. Navíc je vhodná pro společnosti různého typu zaměření i velikosti. V současnosti PlanRadar používá více než 150 000 profesionálů ke sledování, sdílení a řešení problémů, ať už přímo na místě anebo připojením na dálku. Aktuálně je k dispozici ve více než 25 jazycích a lze jej používat na všech zařízeních iOS, Windows a Android. Společnost PlanRadar se sídlem ve Vídni v Rakousku má 16 poboček po celém světě. Více o společnosti se dozvíte na http://www.planradar.com/cz/.



[1] Zdroj: https://atradius.cz/publikace/barometr-platebn%C3%AD-mor%C3%A1lky-2024.html

[2] Zdroj: https://www.chaserhq.com/blog/87-of-businesses-paid-late-insights-from-2022-late-payments-report

[3] Zdroj: https://www.coface.cz/novinky-ekonomika-a-postrehy/hospodarske-zpomaleni-a-rostouci-insolvence-ve-stredni-a-vychodni-evrope-jake-jsou-vyhlidky-pro-spolecnosti

[4] Zdroj: https://www.coface.cz/novinky-ekonomika-a-postrehy/hospodarske-zpomaleni-a-rostouci-insolvence-ve-stredni-a-vychodni-evrope-jake-jsou-vyhlidky-pro-spolecnosti