Developer jen zrcadlí požadavky uživatelů budov
„Při plánování a zařizování prostor pro budoucí nájemce se řídíme vlastními zkušenostmi z provozu, samozřejmě veškerými bezpečnostními předpisy, ale především řadou požadavků konkrétních firem a personalistů. V dnešní době už víme, že spokojený a motivovaný zaměstnanec má cenu zlata, a tak k jejich spokojenosti přizpůsobujeme vnitřní prostorové uspořádání, kuchyňky, toalety, použité materiály, barvy ale i okolí budovy,“ říká Eduard Forejt, obchodní ředitel společnosti Passerinvest.
Umístění kávovaru ovlivňuje tok informací ve firmě
Zvolit optimální umístění kávovaru se stále ukazuje jako klíčové pro správný přenos informací ve firmě. Zaměstnanci si u kávy přirozeně sdělují pracovní i neformální informace, konzultují své nápady i relaxují. Pokud to mají zaměstnanci ke kávovaru příliš daleko, nebo není relax zóna v průsečíku vnitřní komunikace firmy, bude je to od jeho využívání odrazovat. Pokud bude příliš blízko, mohou být rušeni cinkáním nádobí. Mohlo by se to zdát banální, ale umístění kávovaru je prakticky strategická otázka. Za vyloženě nešťastné a odrazující se mnohde ukázalo jeho umístění do blízkosti ředitelské kanceláře. To však nemusí platit všude, záleží, zda se lidé ředitele bojí, nebo jej berou za tzv. „svého“.
Na toaletách se ženy líčí i zapomínají snubní prsteny
Toaleta se může zdát jako poměrně jednoduchá místnost na zařízení. Zkušenosti však ukazují, že jsou na toaletách administrativních budov potřebná například nadstandardně velká zrcadla, kde se ženy po příchodu do práce často líčí. Proto bývají požadavkem personalistů velká zrcadla, u kterých se může líčit několik žen najednou. Obvykle si ženy také při mytí rukou odkládají své šperky na okraj umyvadla. Po následném umytí a vysušení rukou už je ale snadno přehlédnou a odcházejí bez nich, a proto je vhodné volit takovou barvu umyvadel a nábytku, ke které jsou šperky v kontrastu. Stejné nároky na toalety dnes mají již i muži, byť z odlišnějších důvodů. „K požadavkům na umístění WC jsme měli v době, kdy se kladl enormní důraz na efektivitu práce, také zajímavý požadavek. Jedna velká korporace si nechala vypracovat rozsáhlou studii, která odhalila fakt, že pokud umístíme záchodovou mísu o několik milimetrů výše, lidé se z ní zvedají kratší dobu. Při tisícovce lidí se mělo jednat o ušetření několika dnů prostojů za rok,“ dodal Eduard Forejt.
Otevřený prostor kanceláří ano, ale úplný open space je nedůstojný
Celé uspořádání pracovního prostoru ovlivňuje produktivitu, náladu i zdraví zaměstnanců. Veškerá kancelářská práce spočívá v kombinaci inovativních, kreativních a rutinních výkonů. Lidé, kteří vytvářejí více rutinní práce, potřebují spíše klid, inovátorům dělá dobře interakce, ale i oni potřebují někdy prostor pro koncentraci. Otevřený prostor má pro přenos informací, komunikaci i stmelení kolektivu řadu přínosů, musí se ale jednat o důstojný a příjemný prostor. „V momentě, kdy nám při práci někdo chodí neustále za zády, nemáme klid a ani elementární soukromí, nám nemůže být v práci dobře. My vhodnému otevřenému prostoru říkáme „kancelářská krajina“. Kde je dostatek prostoru pro sdílení, ale zároveň je chytře a příjemně členitý i pro klid a soustředění,“ vysvětluje Forejt.
Stolní fotbálek už nikoho neohromí, lidé chtějí během pracovní doby chodit ven
Kvůli psychické zátěži z pracovních povinností, se v rámci pracovního dne zaměstnanci potřebují zvednout od stolu, odreagovat se a utřídit si myšlenky. Jedná se o nutnou mentální hygienu. Prostor kuchyňky či stolní fotbálek, který dříve naznačoval neformálnost firmy už není zdaleka dostačující. Vyhledávají se klidové zóny, střešní terasy i procházky v okolí budovy. Lidé, a tudíž i firmy mají zájem o kanceláře v blízkosti zeleně. Velmi využívané jsou zelené střešní terasy, kam se mohou zaměstnanci přesunout s notebookem a na nějakou dobu tak změnit pracovní prostor.
Přítomnostní čidla či náramky monitorující pohyb mohou pomoct se zasedacím pořádkem
Ve větších firmách a korporacích jsou z pohledu vedení nějakým způsobem rozmístěna jednotlivá oddělení a divize. V praxi se však může ukázat, že spolu mnohem častěji interagují zaměstnanci z jiných oddělení. Se správným rozvržením pracovních míst mohou být nápomocné moderní technologie, které monitorují pohyb osob po firmě. „Někomu to možná může připomínat „velkého bratra“, ale například přítomnostní čidla či náramky nám mohou ukázat, proč jsou zaměstnanci nespokojení. Pokud pak například přesuneme prostatika do blízkosti toalet, výrazně se mu zvýší pracovní komfort i jeho produktivita,“ doplnil Forejt.
Požadavky na administrativní prostory se liší dle národnosti
Britové historicky nerozumí tomu, proč je pro nás důležitá kantýna a restaurace v blízkosti budovy. Nebylo u nich zvykem jíst přes poledne. Spokojí se se sendvičem a hlavní jídlo mají až večer. Češi považují oběd za hlavní jídlo dne, a především za příjemnou společenskou událost. Němci jsou zvyklí na účelné jednoduché prostory zaměřené na funkčnost, my upřednostňujeme příjemné pracovní prostředí, přírodní materiály, květiny v interiéru, estetiku či wow efekt, který v nás vyvolá příchod na recepci.
Více informací a fotografie v tiskové kvalitě Vám poskytne:
Kristýna Samková, Head of PR and Marketing dept.
PASSERINVEST GROUP, a.s.
Tel.: (+420) 221 582 111
E-mail: Kristyna.Samkova@Passerinvest.cz
www.passerinvest.cz, www.brumlovka.cz
Kamila Žitňáková
Crest Communications a.s.
Mobil: (+420) 725 544 106
E-mail: kamila.zitnakova@crestcom.cz
O společnosti:
Passerinvest Group (dále Passerinvest) je ryze český stavitel a investor. Společnost byla založena Radimem Passerem již v roce 1991 a od té doby získala řadu zkušeností s výstavbou administrativních a komerčních budov, rezidenčních objektů i občanské vybavenosti. Passerinvest je jako odpovědný urbanistický developer od roku 1998 spojován převážně s Brumlovkou v Praze 4, které je jedním z největších a nejúspěšnějších urbanistických projektů nejen v České republice, ale v celé Evropě. Dalším významným projektem v portfoliu společnosti jsou Nové Roztyly, konkrétně brownfield bývalých jatek areálu Interlov, kde by v budoucnosti mělo vzniknout místo s příjemným bydlením s velkým parkem, doplněné o služby široké veřejnosti a administrativní funkci. Principy městské výstavby a dlouhodobě udržitelný rozvoj Prahy i České republiky jsou součástí vize společnosti Passerinvest, která si díky svému odpovědnému přístupu vybudovala velmi dobré jméno jak na domácí, tak na mezinárodní úrovni. Zásluhu na tom má nejenom kvalita realizovaných projektů a vysoká úroveň poskytovaných služeb, ale i smysl pro fair-play, zákaznický přístup a zejména zodpovědnost vůči společnosti i životnímu prostředí.