Blížící se zimní sezóna přináší významné změny v oblasti zimních pneumatik pro řidiče cestující do zahraničí. Od října 2024 vstoupila v platnost nová pravidla v Německu a na Slovensku, která vyžadují označení zimní pneumatiky piktogramem sněhové vločky na pozadí horského štítu (jde o symbol 3PMSF, „Three-Peak Mountain Snowflake“). Samotné označení M+S již nebude stačit.

Experti se shodují, že pneumatiky označené tímto piktogramem mají výjimečně dobré vlastnosti z hlediska bezpečnosti a ovladatelnosti na sněhu, zledovatělých vozovkách a obecně při nízkých teplotách. Naproti tomu pneumatiky se symbolem M+S („Mud and Snow“, tedy „bláto a sníh“) nemusely projít natolik přísným testováním v zimních podmínkách a neexistuje záruka, že poskytují potřebnou přilnavost a bezpečnost v zimních jízdních podmínkách.

„Nesprávné zimní pneumatiky mohou mít závažné důsledky při řešení pojistných událostí. Pojišťovny mohou v případě nehody krátit pojistné plnění až o 20 procent, pokud zjistí, že vozidlo nebylo vybaveno odpovídajícími zimními pneumatikami,“ vysvětluje Irena Jakobová, pojišťovací specialistka ze společnosti FinGO.

V České republice zatím zůstává v platnosti stávající legislativa uznávající označení M+S. Odborníci však doporučují investovat do pneumatik s označením 3PMSF, které garantují lepší jízdní vlastnosti v zimních podmínkách.

Důležitým faktorem při výběru zimních pneumatik není jen jejich označení, ale i stáří. „Pneumatiky starší šesti let představují bezpečnostní riziko, i když mají dostatečný vzorek. Guma časem ztrácí své vlastnosti a tvrdne, což výrazně snižuje přilnavost a prodlužuje brzdnou dráhu,“ vysvětluje Jakobová.

Stáří pneumatik lze snadno ověřit podle čtyřmístného DOT kódu na jejich boku – například označení 1223 znamená výrobu ve 12. týdnu roku 2023.

V České republice platí zákonná povinnost používat zimní pneumatiky od 1. listopadu do 31. března, pokud jsou na vozovce sněhové podmínky, led nebo námraza. I když se zdá, že počasí může být v některých regionech mírné, je důležité mít zimní pneumatiky připravené. V zimě totiž výrazně zlepšují přilnavost a zkracují brzdnou dráhu.