Galvanické zinkování je stále nejpoužívanější povrchovou úpravou na trhu. Automatická zinkovací linka se nejen podílí na stabilizaci kvality výroby, ale rovněž přispívá k úsporám v oblasti energetické spotřeby. „Skokový nárůst cen energií byl náročný pro celý tuzemský průmysl, včetně naší společnosti. Galvanické zinkování patři v naší společnosti k technologiím s nejvyšším podílem energií na přímých nákladech výroby, ale inovace na nové zinkovací lince nám pomohly zvládat situaci o něco lépe,“ popisuje Aleš Martínek, generální ředitel OSTROJe.
Za dva roky provozu pokovila linka dílce pro různá průmyslová odvětví, od automotive přes energetiku až po logistiku a stavebnictví. Největším výrobkem, který zatím závěsovou linkou prošel, byla rozvodná skříň o rozměrech cca 380 x 75 x 35 cm. Díky moderní technologii předúpravy zinkování si opavská společnost dokáže poradit i s vyšší mírou znečištění dílců.
„Povaha a míra znečištění dílců, související s jejich výrobními postupy, i nadále zůstává jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících konečné parametry povrchové úpravy. Z tohoto důvodu má kvalitní předúprava zásadní vliv na zajištění dokonale smáčivého povrchu součástí pro následně bezproblémové nanesení zinkového povlaku,“ říká Tomáš Korbel, ředitel divize Galvanovna společnosti OSTROJ a dodává: „Zvládáme také zpracovávat větší dílce, které bychom u starších technologií museli odmítnout. To nám otevřelo dveře k novým projektům, a i díky tomu může obsluha linky operovat ve třísměnném provozu.“
Kromě zinkování si OSTROJ udržuje silnou pozici i v oblasti tvrdého chromování, které je pevnou součástí jejího portfolia. Chromové povlaky nejen prodlužují životnost výrobků, ale díky možnosti nanášet silnější vrstvy mohou nahradit opotřebovaný materiál, což přináší úspory spojené s výrobou nových dílců.
Výrobky s povlaky chromu z OSTROJe můžeme najít po celém světě, přičemž velká část produkce směřuje na evropský trh. Tato technologie je dlouhodobě využívána v extrémních podmínkách, například v důlním průmyslu nebo v podzemním stavitelství, pro které OSTROJ vyrábí vlastní techniku pro betonáž tunelů nebo hlubinnou těžbu uhlí. OSTROJ pravidelně chromuje výrobky s hmotností v řádech stovek kilogramů, jako jsou hřídele, pístnice a čepy, přičemž některé dosahují délek přes dva metry. Je schopen nabídnout kapacity pro velko i malosériovou výrobu. Největším chromovaným dílcem bylo v roce 2024 kalotové mostní ložisko s hmotností přesahující půl tuny, což je na hranici současných technologických možností společnosti.
„V oblasti galvanického zinkování věříme, i přes nelehkou situaci v průmyslu, v postupný růst objemu zakázek, na který jsme díky nové závěsové zinkovací lince připraveni. U tvrdého chromování budeme pokračovat v rozšiřování našeho portfolia zákazníků a hledat nové aplikace pro tuto technologii,“ uzavírá Tomáš Korbel.