Nemovitost na investici aktuálně vlastní 6 % Čechů. „Češi platí za velmi rezervované vůči investicím, převážná většina nechává své prostředky ležet na účtu, v lepším případě na spořicím. Alespoň doposud platili. Stávají se z nich totiž investoři do nemovitostí," vysvětluje Martin Viktora, co-founder společnosti EMA data, která provedla na téma realitních investic průzkum. Podle něj stoupá zájem o investice do nemovitostí, aktuálně do nich chce začít investovat, nebo stávající investice navýšit, 66 % Čechů. „Vliv na to mají přitom čtyři faktory - stále ještě poměrně nízké úrokové sazby hypoték, stále ještě zachovalé úspory z lock downů a nedostatečná nabídka spolu s trvale rostoucími cenami. To vše vyvolává v Češích až nákupní horečku s mottem 'buď teď, nebo nikdy'," dodává Martin Viktora.

Investice nastartovala pandemie
Na zájmu o reality se podepsala především pandemie. Více než třetina dotázaných (36 %) připustila, že koronakrize ovlivnila jejich ochotu investovat do nemovitostí. Větší zájem přitom projevují muži než ženy, navyšovat investice chce 36 % mužů oproti 29 % žen. Co do věku je zjevná chuť pustit se do investování především u věkové kategorie 41 až 55 let (42 %) a u mladých lidí do 26 let (40 %). S rostoucím věkem zájem postupně klesá. „Nemovitost si lidé kupují především pro rodinu, a to nejen k vlastnímu užívání, ale právě i jako investici. Mladí lidé ji chtějí později mít pro vlastní bydlení, ve středním věku pak myslí na zabezpečení potomků. S přibývající léty už mají Češi tendenci naspořené prostředky spíše vydávat než z nich tvořit další hodnoty," vysvětluje Miloslav Lafek, CEO Lusq.

Nemovitost chceme do vlastních rukou, fondy nelákají

A jak Češi kupují nemovitosti? Podle průzkumu EMA data 81 % respondentů považuje za nejlepší způsob realitní investice přímý nákup nemovitosti. Realitní fond preferuje 11 % investorů a 8 % upřednostňuje nákup akcií developerských společností. Preference přímého nákupu nemovitosti znatelně stoupá s rostoucím věkem, starší ročníky se naopak méně často přiklání k nákupu akcií developerských společností.

O průzkumu:
Průzkum společnosti EMA data proběhl on-line a zúčastnilo se ho 1 044 respondentů ve věku 21-61 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, regionu a ekonomické aktivity.  Sběr dat probíhal v období 12.-18. 5. 2021.

Kontakt pro média:
Lucie Pech
PR Consultant
+420 731 615 033

O projektu EMA data:
Společnost EMA data se zabývá monitoringem a analytikou finančního a realitního trhu. Usnadňuje strategická a byznysová rozhodování a nabízí přehled toho nejdůležitějšího, co se v oblasti financí a realit právě děje. Za projektem stojí lidé s dlouhodobými zkušenostmi v oboru, Jiří Paták, zakladatel mnoha digitálních start-upů jako je Chytrý Honza, Patron, LUSQ, EMA data, dále pak Martin Viktora, autor úspěšných portálů Poradci-sobě.cz, Realiťáci-sobě.cz nebo konference FINfest a REALITYfest, a Petr Zámečník, datový analytik, vysokoškolský pedagog a šéfredaktor webu Poradci-sobě.cz.