Strategie č. 1: Založení specializovaného týmu
Aby nákupní oddělení mohly přijímat pohotová a relevantní opatření v krizovém období, musejí mít k přijímání rozhodnutí soudržné a úplné informace. Z tohoto pohledu je nezbytné pro obdobné situace sestavit specializovaný tým řízení rizik, který by měl úzce spolupracovat s dalšími útvary společnosti a měl by se zaměřovat především na tři klíčové aspekty kontinuity podnikání: 1) Ochranu zaměstnanců poskytováním vybavení přizpůsobeného každému provoznímu kontextu. 2) Udržování strategických dodávek pro pravidelnou výrobu zboží a služeb společnosti. 3) Vytváření nových kapacit na podporu potenciálního rozvoje ekonomického modelu organizace.

Strategie č. 2: Zaměření na sílu dodavatelského řetězce
Zajištění řádného fungování dodavatelského řetězce je v celé společnosti prioritou. „Oddělení nákupu jsou zodpovědná za mapování rizik dodavatelů a samozřejmě za jejich sledování. To umožňuje viditelnost v celém hodnotovém řetězci a identifikaci nejslabších článků. Současně vyvstávají znalosti o možnostech přínosu významných dodavatelů. Hlavní rizika sledujeme podle typu dodávky. V případě selhání partnera je třeba mít alternativní možnosti," uvádí Tomáš Střelský, ředitel společnosti Manutan.

Strategie č. 3: Hledání nových dodavatelů a sítí
Krize je historicky vždy katalyzátorem rozvoje. Přestože stanovení nových způsobů spolupráce v podnikání nezačalo pandemií, nouzová situace posílila tendenci narušující spolupráci mezi nákupním oddělením a ostatním útvary ve firmě. Při řešení krizí je v tomto ohledu nezbytné vymýšlet nové sítě, nová partnerství a nové rozdělení zdrojů napříč společností.

Strategie č. 4: Předvídání a reakce na chování zákazníků
V době krize a mimořádných událostí jsou narušeny tradiční logistické kanály a obvyklá odbytiště pro zákazníky. Aby si firmy udržely svoji obchodní činnost, musí upravit svůj výrobní a distribuční systém, a dokonce i svůj ekonomický model. V krizovém řízení je úkolem nákupního oddělení poskytnout podniku prostředky k podpoře, a ještě lépe usnadnit transformaci zákazníků. Online podnikání a e-procurement řešení se ukazují v tuto dobu jako nejvíce životaschopné.

Strategie č. 5: Digitalizace a automatizace procesů
V klidnějších dobách se digitalizace v nákupních odděleních ukázala jako schopná urychlit procesy a zvýšit jejich spolehlivost. V případě krize je co největší automatizace nákupního procesu ještě účinnější. „Závěrem lze říci, že odpovídající reakce oddělení nákupu ve většině organizací musí inspirovat nové přístupy k řízení rizik. Vážnost a globální povaha COVID-19 jsou v některých ohledech testem odolnosti oddělení nákupu," dodává Tomáš Střelský.