ČAS VS. NAČASOVÁNÍ – OD ZAVEDENÍ EURA ROZHODLO O ÚSPĚŠNOSTI INVESTIC NA BURZE POUHÝCH 10 DNŮ

Publikované dňa: 3. 8. 2016 14:16 FIDELITY INTERNATIONAL

• K největším nárůstům cen na burze dochází pouze během malého počtu dnů • Snahy o načasování trhu nefungují, vyplácí se kontinuální investice

Od chvíle, kdy se Spojené království rozhodlo pro brexit, zaznamenaly finanční trhy nárůst volatility. Mnoho investorů proto zvažuje, zda by nebylo lepší akcie nebo akciové fondy prodat a počkat si na lepší časy v budoucnu. „Ačkoli je tato reakce jistě pochopitelná, z hlediska výnosů jde o vůbec nejhorší rozhodnutí, jaké může investor učinit," domnívá se Carsten Roemheld, který ve společnosti Fidelity International působí na pozici Capital Market Strategist.

Poměrně vysoké výnosy investic do akcií vycházejí podle analýz z relativně malého počtu dnů, kdy dochází k vysokému růstu cen. Vzhledem k tomu, že nikdo nedokáže předpovědět, které dny to budou, je obecně smysluplnější investovat po celou dobu tržních cyklů. Pokud totiž investor takříkajíc propásne několik dobrých burzovních dnů, bude se v dlouhodobém horizontu zpravidla muset spokojit s výrazně nižšími výnosy. Čas je totiž u investic do akcií mnohem důležitější než načasování," tvrdí Roemheld z Fidelity International.

Z dlouhodobé analýzy cen akcií v Evropě vyplývá, že investor, který 31. prosince 1998, kdy bylo zavedeno euro, investoval 1 000 eur do indexu MSCI Europe, do 31. května 2016 získal 1 992 eur. Investovaný kapitál tedy téměř zdvojnásobil. Pokud by ovšem investor v daném období přišel o 10 nejlepších burzovních dnů, dosáhl by hodnoty pouze 1 023 eur. Bez 40 nejlepších dnů by pak z výchozí částky zbylo pouze 324 eur*.

Podobný výsledek vyplývá také z německého akciového trhu. Investice 1 000 eur do nejvýznamnějších německých akcií (tzv. blue chips) v roce 1998 - měřená podle indexu MSCI Germany - dosáhla v období od konce roku 1998 do konce května 2016 hodnoty 2 124 eur. Pokud by investor v daném období přišel o 10 nejlepších dnů, hodnota investice by na konci května 2016 činila pouze 963 eur. Bez 40 nejlepších dnů by mu zbylo pouze 216 eur.

Volatilita je na akciových trzích přirozeným jevem a představuje cenu, kterou investoři platí za dlouhodobou nadvýkonnost akcií ve srovnání s jinými třídami investic. Ve volatilních fázích akciového trhu tak investoři musejí zachovat chladnou hlavu a zdržet se ukvapeného jednání. Snahy předvídat „optimální" vstup na trh nebo odchod z trhu a související nákupy či prodeje tak nutně končí neúspěchem. Mnohem důležitější je naopak investovat dlouhodobě. Pokud totiž investor přijde o růst cen, bude návratnost jeho investic výrazně nižší," dodává Carsten Roemheld, Capital Market Strategist Fidelity International.

Výkonnost investice do nejvýznamnějších evropských akcií (MSCI Europe)*

Období: 31. 12. 1998 – 31. 5. 2016 Kontinuální investice Bez 10 nejlepších dnů Bez 20 nejlepších dnů Bez 30 nejlepších dnů Bez 40 nejlepších dnů
Výsledná hodnota investice 1000 eur: 1992 eur 1023 eur 652 eur 452 eur 324 eur

Výkonnost investice do nejvýznamnějších německých akcií (MSCI Germany)*

Období: 31. 12. 1998 - 31. 5. 2016 Kontinuální investice Bez 10 nejlepších dnů Bez 20 nejlepších dnů Bez 30 nejlepších dnů Bez 40 nejlepších dnů
Výsledná hodnota investice 1000 eur: 2124 eur 963 eur 552 eur 337 eur 216 eur

*Zdroje: MSCI, Feri, Fidelity

Pro více informací kontaktujte:

Marcela Štefcová
Crest Communications, a.s.

Ostrovní 126/30
110 00 Praha 1
tel: +420 222 927 125
fax: +420 234 648 666
gsm: + 420 731 613 669
www.crestcom.cz
e-mail: marcela.stefcova@crestcom.cz

Informace pro editory:

Fidelity International byla založena v roce 1969 a poskytuje investiční služby a produkty soukromým a institucionálním investorům. Od ostatních globálních investičních společností se liší zejména formou vlastnictví. Jedná o čistě privátní, soukromou společnost vlastněnou přímo členy zakládající rodiny a managementem firmy. Společnost klade veliký důraz na provádění podrobných analýz, na jejichž základě pak identifikují pro klienty nejvýhodnější investiční příležitosti. Její speciální týmy investičních analytiků a odborníků působí ve všech hlavních finančních centrech světa - v Londýně, Frankfurtu, Paříži, Hong Kongu, Tokyu, Singapuru, Soulu, Delhi, Mumbai a v Sydney. V současné době administruje aktiva ve výši 87 mld USD (assets under administration) a globálně pro klienty nainvestovala 290 mld USD ve 25 zemích napříč Evropou, Asií, Tichomořím, středním Východem a jižní Amerikou. V České republice Fidelity působí od roku 2012 a mezi její klienty patří celá řada významných institucionálních i privátních klientů, všechny významné banky, pojišťovny, finanční společnosti a nezávislí finanční poradci, kteří koncovým investorům zprostředkovávají investiční fondy této globální investiční společnosti.

Upozornění na rizika

Fidelity International zveřejňuje výhradně informace o produktech a všeobecné informace a neposkytuje žádné investiční doporučení. Z minulého vývoje hodnoty není možné odvodit prognózy budoucího vývoje. Investování do investičních fondů je spojené nejen s vysokými šancemi na výnos, ale i s vyššími riziky. Proto může například hodnota podílů investičních fondů kolísat a není zaručená. Na vývoj hodnoty mají kromě toho negativní vliv i individuální náklady a poplatky. Investiční rozhodnutí by se mělo v každém případě opírat o informace důležité pro investory, nejnovější zprávy o hospodářských výsledcích a - pokud byla zveřejněná - nejnovější půlroční zprávu. Tyto dokumenty tvoří jediný závazný základ pro nákup. Tyto dokumenty získáte bezplatně v pobočce FIL Investment Services GmbH, Kastanienhöhe 1, D-61476 Kronberg im Taunus, Německo, nebo v UniCredit Bank Austria AG, Vordere Zollamtstrasse 13, A-1030 Vídeň, nebo v UniCredit Bank Slovakia, a. s., Šancova 1/A, 813 33 Bratislava, nebo v Unicredit Bank Czech Republic, a. s., náměstí Republiky 3a, 111 21 Praha 1, nebo na adresách www.fidelity.at, www.fidelity.cz, www.fidelity.sk.

Vydává

FIL (Luxembourg) S.A. Zweigniederlassung Wien, Mariahilfer Straße 36, 1070 Vídeň, IČO: FN 374007

Fidelity, Fidelity International, logo Fidelity International a symbol F jsou registrované ochranné známky společnosti FIL Limited.

Súčasní klienti
Referenční klienti