„Úroveň povědomí a hodnota značky představují klíčový faktor pro hospodářský úspěch firmy. Investoři by proto při svých investičních rozhodnutích měli brát v úvahu i vývoj hodnoty značek, které jsou kótované na burze," vysvětluje Adam Lessing, ředitel Fidelity International v Rakousku a pro východní Evropu. „Globální dominance značek z USA a z Evropy dokazuje, že tradiční trhy i nadále představují velmi atraktivní investiční region," dodává Lessing.
Z pohledu na prvních 100 nejcennějších značek světa (Top 100) je patrné, že 87 z nich pochází opět z tradičních investičních trhů USA. Americké značky zcela dominují. Každá druhá značka v žebříčku je americkou společností a značky z jiných zemí výrazně zaostávají. Mezi 100 nejcennějších značek se dostalo jen devět značek z Tichomoří a pouze dvě značky z asijských rozvíjejících se trhů (Huawei a Lenovo).
Země původu Top 100 značek
Země | Počet značek mezi Top 100 |
USA | 52 |
Germany | 10 |
France | 7 |
Japan | 6 |
United Kingdom | 6 |
Netherlands | 3 |
South Korea | 3 |
Switzerland | 2 |
China | 2 |
Italy | 2 |
Spain | 2 |
Sweden | 2 |
Canada | 1 |
Denmark | 1 |
Mexico | 1 |
Zdroj: Interbrand
Převaha amerických značek pokračuje již od roku 2001, kdy společnost Interbrand začala publikovat tento žebříček. V průběhu 15 let americké značky obsadily každý rok vždy první čtyři místa. Minimálně sedm amerických značek se pak každým rokem objevilo v první desítce (Top Ten). Pouze značky z Finska (Nokia), Japonska (Toyota), Německa (Mercedes-Benz) a Jižní Korei (Samsung) dokázaly krátkodobě utlumit převahu amerických značek v první desítce nejcennějších značek světa. „Dominance amerických značek během posledních let ještě více vzrostla. Aby investoři mohli těžit z rozvoje rostoucích společností, měli by se věnovat tzv. stock - picking, tedy strategickému vyhledávání jednotlivých podhodnocených akciových titulů," vysvětluje Lessing. „Dalším fenoménem současnosti jsou i značky technologických firem, jejich hodnota nejvíce roste," uzavírá Adam Lessing.
Značky s největším nárůstem hodnoty (v %, 2015)
Pořadí | Značka | Hodnota značky | Země původu |
1 | +54 | USA | |
2 | Apple | +43 | USA |
3 | Amazon | +29 | USA |
4 | Hermès | +22 | France |
5 | Nissan | +19 | Japan |
Zdroj: Interbrand
Nováčci mezi 100 nejcennějších značek světa (2015)
Pořadí | Značka | Celkové pořadí | Země původu |
1 | Lego | 82 | Denmark |
2 | PayPal | 97 | USA |
3 | Mini | 98 | Germany |
4 | Moet & Chandon | 99 | France |
5 | Lenovo | 100 | China |
Zdroj: Interbrand
Pro více informací kontaktujte:
Marcela Štefcová
Crest Communications, a.s.
Ostrovní 126/30
110 00 Praha 1
tel: +420 222 927 125
fax: +420 234 648 666
gsm: + 420 731 613 669
www.crestcom.cz
e-mail: marcela.stefcova@crestcom.cz
Informace pro editory:
Fidelity International byla založena v roce 1969 a poskytuje investiční služby a produkty soukromým a institucionálním investorům. Od ostatních globálních investičních společností se liší zejména formou vlastnictví. Jedná o čistě privátní, soukromou společnost vlastněnou přímo členy zakládající rodiny a managementem firmy. Společnost klade veliký důraz na provádění podrobných analýz, na jejichž základě pak identifikují pro klienty nejvýhodnější investiční příležitosti. Její speciální týmy investičních analytiků a odborníků působí ve všech hlavních finančních centrech světa - v Londýně, Frankfurtu, Paříži, Hong Kongu, Tokyu, Singapuru, Soulu, Delhi, Mumbai a v Sydney. V současné době administruje aktiva ve výši 87 mld USD (assets under administration) a globálně pro klienty nainvestovala 290 mld USD ve 25 zemích napříč Evropou, Asií, Tichomořím, středním Východem a jižní Amerikou. V České republice Fidelity působí od roku 2012 a mezi její klienty patří celá řada významných institucionálních i privátních klientů, všechny významné banky, pojišťovny, finanční společnosti a nezávislí finanční poradci, kteří koncovým investorům zprostředkovávají investiční fondy této globální investiční společnosti.
Upozornění na rizika
Fidelity International zveřejňuje výhradně informace o produktech a všeobecné informace a neposkytuje žádné investiční doporučení. Z minulého vývoje hodnoty není možné odvodit prognózy budoucího vývoje. Investování do investičních fondů je spojené nejen s vysokými šancemi na výnos, ale i s vyššími riziky. Proto může například hodnota podílů investičních fondů kolísat a není zaručená. Na vývoj hodnoty mají kromě toho negativní vliv i individuální náklady a poplatky. Investiční rozhodnutí by se mělo v každém případě opírat o informace důležité pro investory, nejnovější zprávy o hospodářských výsledcích a - pokud byla zveřejněná - nejnovější půlroční zprávu. Tyto dokumenty tvoří jediný závazný základ pro nákup. Tyto dokumenty získáte bezplatně v pobočce FIL Investment Services GmbH, Kastanienhöhe 1, D-61476 Kronberg im Taunus, Německo, nebo v UniCredit Bank Austria AG, Vordere Zollamtstrasse 13, A-1030 Vídeň, nebo v UniCredit Bank Slovakia, a. s., Šancova 1/A, 813
33 Bratislava, nebo v Unicredit Bank Czech Republic, a. s., náměstí Republiky 3a, 111 21 Praha 1, nebo na adresách www.fidelity.at, www.fidelity.cz, www.fidelity.sk.
Vydává
FIL (Luxembourg) S.A. Zweigniederlassung Wien, Mariahilfer Straße 36, 1070 Vídeň, IČO: FN 374007
Fidelity, Fidelity International, logo Fidelity International a symbol F jsou registrované ochranné známky společnosti FIL Limited.