Mobilní bednění od OSTROJe bude sloužit k betonáži tzv. sekundárního ostění tunelu, tedy vnější pohledové vrstvy, kterou cestující vidí při průjezdu tunelem. „Při výběru dodavatele mobilního bednicího zařízení sehrála klíčovou roli naše dlouholetá tradice výroby strojů pro práci v podzemí, ověřená kvalita a flexibilita. Jsme totiž schopni v průběhu celého vývojově-výrobního cyklu toto zařízení přizpůsobovat potřebám zákazníka,“ uvedl Aleš Martínek, generální ředitel, OSTROJ.

Celková dodávka zahrnuje mobilní bednění pro dvoukolejné tunely, dva malé bednicí vozy pro jednokolejné tunely a armovací vůz, tedy zařízení, které bude sloužit pro přípravné práce před samotným začátkem betonáže. Větší pojízdné bednění pro ražení dvoukolejných tunelů bude dosahovat hmotnosti až 120 tun, délky 10 metrů, výšky do 7,2 metrů a šířky do 12 metrů. Zařízení pro jednokolejné tunely bude 8 metrů dlouhé, s výškou a šířkou do 5,8 metrů a bude mít hmotnost 38 tun.

„Nejdůležitější fází vývoje a výroby je kompletní montáž v našem závodě. Následně probíhá komplexní kontrola, která zahrnuje ověření všech jeho funkcí. Samostatně testujeme hydraulické válce a těsnost hydraulického systému. Tím zajišťujeme, že výsledný produkt splňuje i ty nejnáročnější provozní požadavky,“ zdůraznil Martin Čmiel, ředitel divize Důlní a průmyslové technologie, OSTROJ.

Parametry mobilního bednění jsou pečlivě přizpůsobeny jednotlivým typům tunelů. Zařízení je navrženo tak, aby korespondovalo s požadavky na množství a rychlost lití betonu. Použité materiály musí odpovídat zatížení jednotlivých částí konstrukce. Důležitými faktory jsou rovněž jednoduchá obsluha, provozní náklady a možnost snadné přestavby. „Zařízení jsme navrhli s ohledem na variabilitu profilů tunelů se zřetelem na jeho snadnou přestavbu. To znamená, že součástí dodávky jsou také díly určené pro přestavbu a úpravu mobilního bednění pro různé profily tunelů metra,“ doplnil Aleš Martínek.

Podle velikosti a typu bude každé bednění přepravováno z Opavy do Prahy třemi až osmi kamiony. První kus bednění pro jednokolejný tunel bude dodán do Prahy v červnu 2024 a do konce měsíce bude připraven k provozu. „V místě určení se zařízení pomocí jeřábu spustí stavební jámou do tunelu a následně přepraví na konečné místo montáže, která potrvá 10-18 dní v závislosti na celkové velikosti použitého mobilního bednění,“ popsal Martin Čmiel. Další dodávky částí mobilního bednění budou pokračovat i během roku 2025.

Opavská společnost OSTROJ se již v 80. letech podílela na vývoji a výrobě razicího pološtítu pro výstavbu Strahovského tunelu v Praze. V současnosti patří mezi její zákazníky z oblasti podzemního stavebnictví mimo jiné i společnost Skanska, pro kterou v těchto dnech vyrábí mobilní bednění pro betonáž silničních tunelů v Norsku.