S platností od 1. listopadu musí být vozidla vybavena zimními pneumatikami, pokud je na silnici sníh, led nebo námraza. Mnoho řidičů ale tuto povinnost stále odkládá. Tím však riskují nejen pokutu, ale i výrazné finanční dopady při nehodě. Pojišťovny mohou v případě šetření zjistit, že by ke kolizi nedošlo, pokud by měl řidič vhodné obutí – a vyplacené pojistné plnění po něm následně vymáhat.

„Jestliže někdo po 1. listopadu jezdí bez zimních pneumatik, může ho to stát desítky tisíc korun. Kdo má opotřebovaný dezén nebo staré pneumatiky, musí počítat s možností, že pojišťovna neuhradí celou výši škody,“ upozorňuje Tomáš Klápa, pojišťovací specialista ze společnosti FinGO. „Správná kontrola je snadná – ideální je mít na pneumatice symbol alpské vločky 3PMSF. Zkontrolujte také DOT kód, který obsahuje údaj o stáří pneumatiky. Obutí starší než šest let nebo s dezénem pod 4 mm už neplní svůj účel,“ pokračuje.

V Česku sice stále platí uznání označení M+S (Mud + Snow), ale evropská praxe je přísnější. Pneumatiky s alpským symbolem 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) procházejí testy v reálných zimních podmínkách, a proto zaručují lepší přilnavost i brzdnou dráhu.

Zimní provoz klade vyšší nároky i na pojištění. V chladných měsících přibývá nehod způsobených smykem či srážkami na kluzké vozovce. Kromě povinného ručení je proto vhodné zkontrolovat také havarijní pojištění, jeho limity a připojištění asistenčních služeb. „V zimě se odtah nebo pomoc při poruše může hodit každému. Stává se, že lidé šetří na pojištění, a pak zaplatí několikanásobně víc při první nehodě,“ dodává Klápa.

Nejlepší prevence je proto jednoduchá: zkontrolovat pneumatiky, jejich označení, stáří a hloubku dezénu, a zároveň si ověřit, že vaše pojistka kryje i zimní rizika. „Zimní provoz není prostor pro improvizaci. Správné pneumatiky a pravidelně kontrolované pojištění mohou rozhodnout o tom, jak dopadnete při nehodě,“ uzavírá Klápa.