Hlavní změnou pro řidiče je, že pojištění bude platné až po připsání platby na účet pojišťovny. „Končí doba, kdy stačilo uzavřít smlouvu a platbu poslat třeba do 14 dnů, a přesto pojištění platilo už od data vzniku smlouvy. Nově bude vozidlo pojištěné až ve chvíli, kdy pojišťovna obdrží platbu,“ vysvětluje Irena Jakobová, pojišťovací specialistka ze společnosti FinGO.
Tato změna s sebou nese riziko vzniku mezer v pojištění. „Pokud řidič nezaplatí v termínu sjednaném s pojišťovnou, smlouva nevznikne a bude nutné uzavřít novou. To může vést k situaci, kdy vozidlo nebude mít platné povinné ručení,“ varuje Jakobová a doplňuje, že za nepojištěné vozidlo hrozí pokuta od České kanceláře pojistitelů, a pokud v něm řidič způsobí nehodu, bude muset škodu uhradit z vlastních prostředků.
Důležité je také pamatovat na včasné zaplacení pokračující smlouvy. „I u prodloužení stávajících smluv platí nová pravidla a je potřeba zaplatit do termínu, který je ve smlouvě. Nová zelená karta pak bude zaslána až po přijetí platby na účet pojišťovny,“ upozorňuje Jakobová.
Tento nový proces onlinizace, který má za následek všechny výše zmíněné změny, však řidičům přináší i pozitivní dopady. Nově nebudou muset mít zelenou kartu u sebe – jediným zdrojem pro kontroly Policie České republiky a v registru silničních vozidel se stane databáze České kanceláře pojistitelů. „Cílem je zajistit aktuálnost dat a zamezit podvodům, což s sebou nese nepříjemnost v podobě nutnosti platit pojištění ihned. Řidiči, kteří zrovna nemíří do zahraničí, však nemusí nadále vozit zelenou kartu,“ uzavírá Irena Jakobová.