V deseti letech už kapesné dostává 57 % školáků, zjistil průzkum pro společnost Home Credit. Na peněženky dnešních dětí však číhá celá řada nástrah – pokut přes zbytečné poplatky až po aplikace, které mámí peníze. Důležité je, aby se rodiče neustále snažili orientovat v trendech a sledovali, co je u dětí aktuálně populární. S vyplácením kapesného by mělo přijít poučení, jak s penězi zacházet a na co si dát pozor.
Nevrácená kniha stojí první koruny
Typickým případem, kdy se dítě poprvé setká s finančními sankcemi, je pozdní vrácení knih do školní knihovny. Byť se většinou jedná o symbolické poplatky, je vhodné je využít a naučit děti, jak se chovat zodpovědněji a hlídat si termíny. To se jim bude hodit v dospělém životě, kdy musí respektovat celou řadu deadline spojených s běžným finančním životem.
Výběr peněz ze špatného bankomatu
Podle průzkumu už třetina dětí do věku 10 let běžně používá platební kartu. Přesto se občas nevyhnou potřebě zaplatit hotově. Vhodné je proto děti poučit, jak postupovat při výběru z bankomatu. „Vzhledem k výši částek, které dostanou jako kapesné, je dvacetikorunový poplatek za vybrání hotovosti poměrně značný zásah. Jestliže dítě výběr opakuje párkrát do měsíce, dokáže si částku na účtu z nepozornosti významně snížit,“ upozorňuje Miroslav Zborovský, ombudsman klientů společnosti Home Credit. Vyloženě varovat by rodiče měli před tzv. nezávislými bankomaty, které neprovozuje žádná tuzemská banka – poplatky za výběr jsou v tomto případě velmi vysoké.
Aplikace, které mámí poplatky
Chytrý telefon je pro dnešní děti každodenní společník. Na výběr je celá řada online her, které je možné stáhnout a hrát zdarma. Ovšem někdy jen do určité úrovně, poté je nutné za aplikaci zaplatit nebo si kupovat různá vylepšení a rozšíření. Děti, které již mají kartu, snadno neodolají. Jestliže si navíc pevně nestanoví limit, kolik chtějí zaplatit, mohou nad nákupy ztratit kontrolu.
Přehlídku míst, kde může dítě neuváženě utrácet, rozšiřuje i stále populárnější sociální síť Tik Tok. „Rodiče často netuší, že lze na této platformě vyzývat sledující, ať posílají drobné dárky v podobě atraktivních digitálních efektů, za které ale uživatelé platí reálnými penězi. Pokud si uživatel nějakého tvůrce oblíbí a snaží se mu zavděčit, může měsíčně utratit podstatnou částku,“ říká Zborovský. I proto je vhodné s dcerou či synem probírat, čemu se na sociálních sítích věnují a které projekty je vhodné finančně podpořit.
Jízda na černo je finančně nebezpečný adrenalin
Ať už má dítě školu v docházkové vzdálenosti nebo do ní musí dojíždět, ze zapomenutých peněz na jízdenku nebo hecu se může stát problém. „Děti rády trochu riskují a nechávají se vyhecovat. I zodpovědný potomek se může nechat strhnout k tomu, že s partou popojede jednu zastávku na černo. Pokud dítě přistihne revizor, musí zaplatit pokutu stejně jako dospělý člověk. Jestliže se bude stydět takový průšvih doma oznámit, je zaděláno na to, že dluh poroste,“ varuje Zborovský. Například podle dat Brněnského dopravního podniku podíl mladých černých pasažérů stoupá. Loni byl každý desátý přistižený hříšník mladší než 18 let. „S dětmi je vhodné o takové situaci promluvit dopředu. Hlavní je, aby se podobný průšvih nebály doma oznámit a ten se tak začal okamžitě řešit. Už jsou naštěstí pryč doby, kdy jedna zamlčená pokuta nabobtnala do likvidačních rozměrů, ale stále se z ní může stát nepříjemný problém,“ zdůrazňuje Zborovský důvěru mezi potomky a rodiči.
Průzkum pro Home Credit zajistila agentura STEM/MARK v reprezentativním vzorku české a slovenské populace ve věku 18–64 let.
Kateřina Dobešová
Tisková mluvčí Home Credit ČR a SR
Tel.: + 420 736 473 813
E-mail: katerina.dobesova@homecredit.cz
Společnost Home Credit a.s. byla založena v roce 1997 a dnes je dceřinou společností Air Bank a.s. Home Credit pomáhá lidem nejen při nákupech na splátky přímo v obchodech a na internetu, ale nabízí také hotovostní úvěry a úvěry na auta, konsolidaci stávajících půjček nebo kreditní karty. V Česku poskytl Home Credit a.s. v roce 2023 úvěry v celkové výši 15,2 miliardy Kč. Více na www.homecredit.cz
Skupina PPF působí v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do řady oborů – od telekomunikací, médií přes finanční služby, e-commerce, biotechnologie, nemovitosti až po mobilitu. Skupina vlastní aktiva ve výši více než 43 milionů eur a zaměstnává celosvětově 55 tisíc lidí (k 31. 12. 2023).