Technologie dnes ovlivnily téměř vše. A to včetně toho, co mnozí považují za „pohon“, který stimuluje velkou část světové produktivity. Mluvíme samozřejmě o kávě, staletém nápoji, který si vychutnáváme v dožzhmácnostech, na pracovištích i v restauracích. A jak inovace změnily způsob, jakým vybrané společnosti tento nápoj vyrábějí, prodávají a distribuují?

Následující příklady ilustrují, jak i netechnologické společnosti v indexu Nasdaq-100 využívají v rámci svých strategií růstu a rozvoje nejmodernější technologie v oblasti elektronického obchodu, dat a umělé inteligence (AI).


Podpora osobního přístupu, loajality a produktových inovací

Starbucks je globální pražírna, prodejce i maloobchodní prodejce speciální kávy. Značně investovali do digitálních možností, aby posílili své spojení se zákazníky prostřednictvím personalizovaných zážitků a nabídek. To pomáhá poskytovat cenné poznatky pro další definování zákaznické zkušenosti. Zde je několik způsobů, jak Starbucks využívá technologie ke zlepšení svého podnikání:

· Osobnější přístup a efektivita

Smyslem tohoto kroku je využít technologie ke zlepšení zákaznické zkušenosti a zároveň pomoci baristům pracovat efektivněji. Optimalizace zahrnuje následující:

- Vyhrazené fronty pro vyzvednutí objednávek přes mobil

- Osobnější zážitek při „drive-thru“ objednávání. Systém rozpozná zákazníky Starbucks Rewards a doporučí jim nabídku na základě jejich historie objednávek.

- Vylepšené časové algoritmy pro přesnější stanovení čekací doby u mobilních objednávek.

- Možnosti platby, které nevyžadují kreditní kartu ani aplikaci Starbucks2.

· Využití nejmodernějších technologií místo věrnostních karet

Na konci roku 2022 zahájila beta testování rozšíření svého věrnostního programu, který je postaven na technologii blockchain (kód, který pohání kryptoměny). Program umožňuje členům získávat NFT s kávovou tematikou (NFT­­ – unikátní digitální aktiva vytvořená pomocí technologie blockchain), které se promítají do reálných zážitků.

· Vytváření speciálních produktů

Kávy připravované za studena (cold brew) a další úpravy si v posledních letech získávají mezi konzumenty kávy stále větší oblibu. Jedná se však o poměrně pracný proces, který trvá až 20 hodin. Aby s tím společnost Starbucks bojovala, vyvinula technologii Cold Pressed, která díky speciální technice nyní dokáže vyrobit cold brew na požádání během pouhých několika sekund.


Vytvoření chytřejšího a udržitelnějšího šálku kávy

Společnost Keurig Dr Pepper Inc. je výrobcem a distributorem nealkoholických nápojů s portfoliem výrobků zahrnujícím kávu, sycené nealkoholické nápoje, hotové čaje, vodu, džusy, džusové nápoje a míchané nápoje. Společnost Keurig je pravděpodobně nejznámější pro svůj speciální systém jednorázové přípravy kávy. Méně zřejmý je však software, konektivita a data, které řídí tento provoz.

· Aplikace pro chytré spotřebiče

Technologické řešení společnosti Keurig je založeno na cloudové platformě. Chytré kávovary této společnosti umožňují uživatelům spustit kávovar z mobilní aplikace nebo domácího asistenčního zařízení, jako je Alexa nebo Google Home. Technologie BrewID™ společnosti Keurig umožňuje zákazníkům aktivovat a přizpůsobit přípravu kávy pro širokou škálu kapslí K-Cup® na základě optimálního nastavení spaření doporučeného pražírnou.

Tyto chytré spotřebiče nejenže vylepšují zážitek zákazníků, ale jsou přínosem i pro společnost. Vytvořením platformy, prostřednictvím které jsou informace neustále sdíleny, umožňují neustálé zlepšování nastavení tlaku páry a kávovarů. Umožňují tak efektivnější rozhodování při vývoji produktů.

· Personalizovaná správa zásob a doporučení

Systém SMART Auto-Delivery společnosti Keurig využívá BrewID ke sledování využití kapslí a automatickému doobjednávání zásob, aby zákazníci měli po ruce správný počet kapslí. Mohou také využívat aplikaci Keurig pro návrhy nových druhů kávy, které by mohli vyzkoušet, a také využívat knihovnu receptů na kávové nápoje.

· Zaměření na ekologické iniciativy

Udržitelnost je pro společnost klíčovým tématem. Společnost Keurig Dr. Pepper se stala prvním partnerem společnosti, která využívá umělou inteligenci a robotiku k zajišťování komodit, jež jsou recyklovány jako suroviny pro globální dodavatelský řetězec. Přeměna kávových kapslí společnosti Keurig Dr. Pepper na polypropylen, což je vyhledávaný plast pro recyklaci, umožnila společnostem spolupracovat na vytvoření systémů pro správnou identifikaci a třídění kapslí K-Cup v recyklačních zařízeních.


Spolupráce poháněná inovacemi

Společnost PepsiCo je největší potravinářskou a nápojovou společností v Severní Americe a jednou z deseti největších společností v Nasdaq-100. PepsiCo a maloobchodní prodejce kávy Starbucks navázali spolupráci, jejímž cílem je spojit odborné znalosti společnosti Starbucks v oblasti kávy s odbornými znalostmi společnosti PepsiCo v oblasti výroby a prodeje nápojů pro maloobchodní zákazníky po celém světě.

Klíčem k know-how společnosti PepsiCo v oblasti výroby, marketingu, provozu, distribuce a služeb je užití umělé inteligence, analýza dat a technologií cloud computingu v celém podniku. Společnost PepsiCo využívá inovace k analýze dat, investicím do nejmodernějších startupů a 3D tisku s cílem dosáhnout vyšší efektivity. Toto úsilí se vztahuje i na její pokračující spolupráci se společností Starbucks.

· Partnerství inovátorů

Prostřednictvím společného podniku Starbucks a PepsiCo vyrábí a zajišťuje marketing, prodej, řízení dodavatelského řetězce a provoz lahvových a plechovkových nápojů Starbucks. Starbucks a PepsiCo provádějí tyto operace prostřednictvím samostatné společnosti North American Coffee Partnership (NACP), která využívá inovační zdroje obou společností.

To, že se firmy zavázaly k vývoji nových výrobků – NACP – umožnilo vytvoření nových hotových nápojů, mezi něž patří džusový energetický nápoj s kofeinem přímo z kávových zrn, nápoje na rostlinné bázi, jako je Frappuccino s ovesným mlékem, a nové výrobky, jako jsou nápoje v krabicích s pístem, které lze čepovat pomocí speciálního kohoutku.


Budoucnost

Je vidět, jak se technologické inovace využívají v podnicích mimo tradiční technologický sektor a jak z nich těží. Zkušenosti také ukazují některé obecné poznatky o zásadní roli technologií v celé spotřebitelské a maloobchodní sféře:

· Kombinování tradičních způsobů nakupování s virtuálním světem a větší personalizací je řízeno pomocí analýzy dat – což vytváří lepší zákaznické zkušenosti. Přizpůsobitelné a flexibilní platební možnosti jsou další výhodou pro zákazníky, kterou usnadňuje technologický pokrok.

· Pro zdůrazněné společnosti mohou datové aplikace také shromažďovat cenné informace o chování a preferencích zákazníků, které lze následně využít k vytváření personalizovaných produktů a služeb. V průběhu pandemie převládl význam lepšího řízení dodavatelského řetězce. Tehdy vyvinuté aplikace hrají i nadále zásadní roli, protože umožňují společnostem efektivněji provozovat dodavatelské linky, řídit zásoby, náklady a pracovní sílu.

Do budoucna budou právě technologie i nadále ovlivňovat způsob, jakým společnosti zajišťují inovace a fungují ve všech odvětvích. Společnosti Invesco i Nasdaq jsou dlouhodobě spojovány s inovacemi a vy můžete získat přístup k těmto inovativním lídrům prostřednictvím fondů Invesco Nasdaq UCITS ETF. Věříme, že investice a inovace jdou ruku v ruce, a naše strategie pro Nasdaq ETF poskytují expozici vůči inovativním společnostem napříč různými odvětvími – to vše v rámci jedné investice

O společnosti Invesco

Invesco Asset Management Deutschland GmbH, Invesco Asset Management Österreich – pobočka pobočky Invesco Asset Management Deutschland GmbH jsou součástí Invesco Ltd., společnosti pro správu aktiv se spravovanými aktivy v hodnotě více než 1 593 miliard USD (k 31. říjnu 2021).

V případě jakýchkoli dotazů nebo potřeby dalších informací se obraťte na společnost Invesco Asset Management Deutschland GmbH, Valentin Jakubow, telefon +49 69 29807-311.

Obsažené informace nepředstavují investiční doporučení ani jiné poradenství. Prognózy a výhledy trhu uvedené v tomto materiálu jsou subjektivní odhady a předpoklady

vedení fondu nebo jeho zástupců. Mohou se kdykoli změnit bez předchozího upozornění. Nelze zaručit, že se prognózy uskuteční podle předpokladů.

Vydavatelem těchto informací v České republice je společnost Invesco Asset Management Deutschland GmbH, An der Welle 5, D-60322 Frankfurt nad Mohanem. Red Oak ID: 1958016

Pro více informací kontaktujte:

Eliška Krohová

Crest Communications, a.s.

Ostrovní 126/30

110 00 Praha 1

gsm: + 420 720 406 659

e-mail: eliska.krohova@crestcom.cz