„Investoři, projektoví manažeři, inženýři, konzultanti i dodavatelé se často musejí potýkat s konflikty, které jsou obvykle výsledkem nesprávné interpretace nebo rozdílných očekávání. Nedávné studie ukázaly, že nedorozumění a spory mezi odborníky ve stavebnictví nejsou vůbec neobvyklé a mají za následek mnoho požadavků na přepracování. Tím se nejen prodlužuje doba výstavby o 10–30 %, ale tyto vícepráce také tvoří v průměru 11 % celkového rozpočtu projektu. Kromě okamžitých finančních ztrát končí navíc mnoho sporů u soudu, což způsobuje velké nepříjemnosti všem zúčastněným,“ komentuje Adam Heres Vostárek, expert na digitalizaci ve společnosti PlanRadar.
Nejčastější příčiny reklamací a předělávek:
- neúplná dokumentace
- požadavky na změny probíhajících projektů
- nesprávné plánování stavebních prací
- špatná komunikace mezi účastníky projektu
„Jak vidíme, i něco tak základního jako komunikace může mít naprosto zásadní vliv na průběh výstavby. Navíc každá chyba, pokud není řádně řešena, může spustit dominový efekt dalších nabalujících se problémů,“ komentuje příčiny Adam Vostárek.
Digitalizace: Moderní odpověď na současné výzvy
Digitalizace procesů ve stavebnictví a realitním průmyslu se stala osvědčenou metodou, jak výrazně zlepšit celý životní cyklus projektu. A tak není náhodou, že digitální řešení jsou stále častěji využívána i na regulační úrovni ve výběrových řízeních. Výhody se projevují nejen v efektivnějším vyřizování reklamací, ale především v předcházení problémům.
„Ukazuje se, že jeden z nejkritičtějších problémů ve stavebnictví tvoří množství dokumentace požadované v jednotlivých fázích projektu, jako jsou povolení, plány, dohody, smlouvy a reporty. Účastníci projektu tedy musejí mít neustále k dispozici platné informace o všech změnách, a to ideálně v jednom digitálním prostoru, kde jsou schopni je také spravovat. Pouze tak jsou data aktuální a díky tomu se může projekt efektivně posouvat vpřed. To samozřejmě zahrnuje i možnost sledovat chyby, vyskytující se během celého životního cyklu budovy,“ vysvětluje Adam Vostárek.
Co dokáže aplikace pro efektivní řízení stavebních projektů?
Jedním z hlavních úkolů moderních platforem pro řízení stavby, mezi které se řadí také PlanRadar, je zajistit snadnou identifikaci změn a jejich sledování. Ty lze označit například na 2D plánech nebo v BIM modelech. Pro přehled o termínech se výborně hodí možnost tvorby Ganttova diagramu přímo v aplikaci: díky tomu je totiž snazší zorientovat se v každé fázi projektu, určit možné překážky a jejich řešení.
V tomto ohledu hraje klíčovou roli správná koordinace mezi všemi zúčastněnými stranami, protože efektivní komunikace zásadně ovlivňuje celou realizaci. Shromažďování dat na jedné digitální platformě, kde jsou všechny záznamy snadno dostupné a archivované pro referenci, udržuje vysokou úroveň transparentnosti, což je užitečné zejména v případě stížností a právních sporů.
„Ze spolupráce s našimi zákazníky z širokého spektra profesionálů v oblastí stavebnictví víme, že k nejkritičtějším situacím patří právě vyřizování reklamací. Proto jsme opatřili PlanRadar co nejkomplexnější sadou funkcí, které uživatelům umožňují vidět, když je něco v nepořádku, a rychle zasáhnout. Nejlepší způsob, jak řešit stížnosti, je předcházet problémům dříve, než vůbec nastanou,“ uzavírá Adam Vostárek.
Pro více informací kontaktujte:
Crest Communications, a.s.
Denisa Kolaříková
Account Manager
Gsm: +420 731 613 606
E-mail: denisa.kolarikova@crestcom.cz
Tereza Štosová
Account Executive
Gsm: +420 778 495 239
E-mail: tereza.stosova@crestcom.cz
PlanRadar GmbH
Radek Vodička
E-mail: r.vodicka@planradar.com
O PlanRadaru
PlanRadar je softwarové řešení pro stavební a realitní profesionály působící na bázi SaaS (z anglického Software as a Service nebo "software as a service"). Umožňuje svým uživatelům vzdáleně se připojit ke cloudové aplikaci a používat ji odkudkoli přes internet. Lze jej využít pro stavební dokumentaci a dozor na staveništi, řízení poruch a úkolů, předávání projektů, jejich následnou správu a údržbu apod. Prostřednictvím webové aplikace vhodné pro všechny prohlížeče a všechny typy chytrých telefonů a tabletů (iOS, Android a Windows) lze sledovat, zaznamenávat a sdílet s vaším týmem jakékoli informace prostřednictvím digitálních stavebních plánů nebo BIM modelu. Digitalizace pracovních postupů zlepšuje spolupráci mezi všemi účastníky stavebního procesu, snižuje počet chyb a šetří čas: Zákazníci společnosti PlanRadar hlásí úsporu až 7 pracovních hodin týdně. Společnost se sídlem ve Vídni v Rakousku a obchodním zastoupením v České republice umožňuje více než 120 000 uživatelům z více než 75 zemí monitorovat, propojovat a řešit stavební a realitní projekty po celém světě. Více o společnosti se dozvíte na www.planradar.com/cz/.