Aktivní versus pasivní požární ochrana
Požární bezpečnost budov je v zásadě postavena na dvou základních pilířích. Aktivní ochrana se primárně vztahuje na požárně bezpečnostní zařízení v budově, která jsou schopna rozpoznat a hasit požár. V praxi se jedná o elektrické požární signalizace a hlásiče, stabilní hasičské zařízení jako hasicí přístroje či sprinklery a současně zařízení pro odvod tepla a kouře. Oproti tomu pasivní ochrana zahrnuje především konstrukční a dispoziční řešení staveb tak, aby co nejdéle vzdorovaly ohni bez dalšího zásahu člověka – to znamená, aby se zabránilo šíření plamenů a kouřových plynů a potlačily se tepelné účinky ohně uvnitř budovy. Cílem je umožnit včasnou evakuaci osob i rychlý zásah záchranných týmů. Za tím účelem se využívají hlavně různé dělící konstrukce mezi jednotlivými místnostmi či celky ze žáruvzdorných materiálů. Nejčastěji se jedná o vápenocementové nebo sádrové nástřiky, zpěňovatelné (intumescentní) nátěrové hmoty a deskové obklady. Nicméně kromě toho existuje celá řada dalších architektonických a konstrukčních faktorů, které ovlivňují protipožární bezpečnost a evakuační plán budovy. Třeba to, jak v ní během provozu proudí lidé, kolik má objekt východů, jaké jsou rozměry dveří či viditelnost použitého značení atd. S tím vším na zřeteli by měly být nové budovy navrhovány a stavěny. A aplikace PlanRadar je v tomto směru vítaným pomocníkem.
„Aplikace obsahuje kompletní sadu předdefinovaných šablon, které svým uživatelům poskytují co nejsnazší a nejpřehlednější nástroj pro prevenci neočekávaných událostí a zajištění maximální bezpečnosti nejen během výstavby, ale i následné údržby a správy. Ať už se jedná o reporty stavebních závad, BOZP či právě požární ochranu. Facility manageři, se kterými spolupracujeme, v poslední době oceňují i naše vylepšení v podobě QR kódů, které lze rozmístit na různá protipožární zařízení v rámci celého objektu: po jejich naskenování pomocí mobilu či tabletu získají veškerá potřebná data, a to i v režimu offline. Tímto snadno zjistí, kde a kdy je potřeba revize, výměna či případná oprava. Díky tomu předcházejí potenciálním problémům, a navíc mohou tyto záznamy využít i při pravidelných auditech,“ komentuje Adam Vostárek, expert společnosti PlanRadar zaměřující se na digitalizaci procesů u stavebních a realitních projektů.
Zásadní je udržovat aktuální a komplexní protipožární plán. Platí, že prevence je vždy lepší variantou než “hašení” vzniklých problémů. To samozřejmě platí i při samotné realizaci stavby. „Základem je najmout si bezpečnostního kontrolního inženýra, který bude na projektu řídit a koordinovat veškeré akce dodavatelů a dělníků. K tomu neodmyslitelně patří i poskytnutí řádného bezpečnostního školení a základů krizového řízení pro všechny účastníky. Nesmírně důležitá je také pravidelná kontrola všech potenciálních zdrojů požáru, a to nejlépe prostřednictvím automatizovaného softwaru pro správu závad jako je PlanRadar,“ popisuje Adam Vostárek. Ačkoliv se může každému zdát jasné, že na staveništi se například nesmí kouřit, jedná se o jedno z běžně se vyskytujících rizikových chování. Na projektu se podílí velké množství pracovníků, které nelze ohlídat za každé situace. Jde však o zásadní přestupek ohrožující zdraví všech zúčastněných, a proto je třeba ho důsledně postihovat. Na stavbách se také pracuje s celou řadou materiálů včetně nebezpečných a vysoce hořlavých látek. Ty by měly být vždy udržované ve speciálních izolovaných skladech mimo lokalitu anebo alespoň v bezpečné vzdálenosti od potenciálních zdrojů vznícení. Nutné je pamatovat na fakt, že hořlavé kapaliny uvolňují páry, které se dále šíří vzduchem.
Praktické tipy pro facility managery
Jakmile je budova dokončena a předána novému majiteli, příčiny požáru již nelze snadno kontrolovat. Mohou vzniknout náhodně kouřením, vařením, používáním elektrických spotřebičů či svíček anebo topných systémů. Je proto klíčové promyslet použití a rozmístění všech potenciálních zdrojů vznícení, mezi které řadíme i většinu kuchyňských spotřebičů jako jsou sporáky, toustovače, konvice aj. Kromě toho je nezbytné provádět pravidelné preventivní kontroly a revize hasicích přístrojů, nástěnných požárních hydrantů a další protipožární techniky. „Technologie NFC, která funguje v rámci našeho vylepšení s QR kódy, zefektivňuje jejich pravidelnou údržbu umístěním elektronických štítků. Všechny informace o stavu a plánovaných revizích protipožární ochrany jsou tak vždy aktuální a k dispozici odkudkoliv online,“ uvádí Adam Vostárek a doplňuje: „Údržba požárního systému je povinným aspektem každé budovy. Navíc rozhodně efektivnějším než použití reakčního a nouzového řešení. Neočekávaný požár může přesáhnout rámec běžné katastrofy a v závislosti na lokalitě přerůst až v kulturní či historickou pohromu. Je proto třeba brát požární bezpečnost vážně a dodržovat pravidelné kontroly, aby se udržel perfektní stav všech ochranných zařízení.“
5 kroků pro efektivní řízení protipožární ochrany a postup v případě tragédie
·Prevence: Předcházet problémům je vždy krok číslo jedna. Proto je potřeba zajistit veškeré potenciální zdroje požáru: může se jednat o elektrickou jiskru, zkrat či proudové přetížení.
·Komunikace: Pokud přece jen dojde ke vznícení, ujistěte se, že jsou všichni přítomní v budově informováni a že je aktivní systém požární signalizace. Testování ukazuje, že v krizové situaci jsou abstraktní akustické nebo optické poplašné signály (sirény, majáky) méně efektivní než mluvené pokyny, ze kterých jasně vyplývá, co se stalo a co je potřeba udělat.
·Evakuace: Po sdělení hrozby požáru je nutné zajistit nouzové východy a únikové cesty, aby se osoby přítomné v budově mohly bezpečně dostat ven. Následně je nutné zkontrolovat, že se skutečně všem podařilo budovu opustit a nesrovnalosti neodkladně hlásit záchrannému týmu. K evakuaci nikdy nepoužívejte výtah.
·Represe: Oheň by měl být redukován na co nejmenší plochu, aby se omezily škody. K tomu slouží hlavně pasivní požární ochrana, výrazně však pomůže i uzavření všech oken a dveří při opouštění budovy, pokud to lze. Vhodné je také uzavření kohoutů na plyn a vodu.
·Hašení: K zajištění rychlého uhašení požáru by měl být v budovách nainstalován protipožární sprinklerový systém a dostatek hasicích přístrojů. Ty ovšem použijte jen v případě hašení pevných a organických materiálů, jelikož na některé typy požárů nemusí být vhodný. Jedná se hlavně o hořlavé kapaliny, plyny a kovy.
Pro více informací kontaktujte:
Crest Communications, a.s.
Denisa Kolaříková
Account Manager
Gsm: +420 731 613 606
email: denisa.kolarikova@crestcom.cz
www.crestcom.cz
Tereza Štosová
Account Executive
Gsm: +420 778 495 239
email: tereza.stosova@crestcom.cz
PlanRadar GmbH
Radek Vodička
Digital Marketing Manager Czech Republic
email: r.vodicka@planradar.cz
O PlanRadaru
PlanRadar je softwarové řešení pro stavební a realitní profesionály fungující na bázi SaaS (z anglického Software as a Service neboli „software jako služba“). Svým uživatelům umožňuje připojit se na dálku ke cloudové aplikaci a používat ji odkudkoliv přes internet. Využít ji lze pro stavební dokumentaci a dozor na stavbě, řízení závad a úkolů, při předávání projektů, jejich následnou správu a údržbu atd. Prostřednictvím webové aplikace vhodné pro všechny prohlížeče a všechny typy chytrých telefonů a tabletů (iOS, Android a Windows) je možné sledovat, zaznamenávat a sdílet se svým týmem jakýkoli druh informací prostřednictvím digitálních stavebních plánů nebo BIM modelu. Digitalizace pracovního postupu zlepšuje spolupráci mezi všemi účastníky stavebního procesu, snižuje chybovost a šetří čas: zákazníci PlanRadaru hlásí úsporu až 7 pracovních hodin týdně. Společnost se sídlem ve Vídni v Rakousku a obchodním zastoupením v České republice umožňuje více než 120 000 uživatelům z více než 65 zemí sledovat, připojovat se a řešit stavební a realitní projekty po celém světě. Více o společnosti naleznete na www.planradar.com/cs/.