„Jedním ze zásadních aspektů, které se podepsaly na aktuálním vývoji bydlení, je bezesporu pandemie covidu-19. Ze dne na den začaly miliony lidí využívat své domovy i k práci – tedy ne výlučně k trávení volného času, spánku a stravování. Po generace byli lidé zvyklí, že se práce odehrává mimo domov - a proto šlo nyní pro řadu z nich o výrazný obrat. Nicméně časy před průmyslovou revolucí, kdy se nemalá část hospodářských činností vykonávala právě doma, nejsou zase tak moc vzdálené. To, jak domov chápeme a jak si své bydlení organizujeme, se neustále proměňuje. Jeho význam i účel musíme brát jako dynamický koncept, který ovlivňuje vládní politika, spotřebitelské trendy, ekonomické tlaky, technologické inovace i kulturní proměny ve společnosti,“ komentuje Adam Vostárek, expert společnosti PlanRadar zaměřující se na digitalizaci procesů u stavebních a realitních projektů.
Které trendy v interiérovém designu si získávají na oblibě?
Měnící se vkus v oblasti bytového designu neodráží jen krátkodobé módní výstřelky, ale reflektuje také významné společenské změny a obavy, což výsledky zmiňovaného průzkumu jednoznačně potvrzují. Mezi novodobé trendy patří:
Udržitelnost a biofilie
Největším budoucím trendem (nejen) v interiérovém designu je udržitelnost. V sedmi z dvanácti zemí se projevuje tzv. biofilie – snaha o větší napojení člověka zpět na přírodu a reálný kontakt s okolním světem. V architektuře je patrná především ve zvýšeném využívání rostlin, vodních prvků i dalších přírodních materiálů. Současně čtvrtina zemí včetně České republiky očekává, že velkým trendem budou bio materiály, zatímco Rakousko, Francie a Spojené arabské emiráty vnímají jako hlavní trend „eko-šik“, tedy kombinaci atraktivního stylu s udržitelným provedením. Spotřebitelé po celém světě se obávají klimatické krize a rozhodně mezi nimi panuje zájem o design, který tento globální problém reflektuje. Udržitelnost bude podle všeho ovlivňovat i výběr domácího nábytku. Důraz na recyklované či udržitelné materiály použité při jeho výrobě rezonuje v nadpoloviční většině zemí (celkem 8 z 12). Navíc třetina zemí vnímá jako prioritu využívání lokálních zdrojů.
Hybridní pojetí domovů
Naše vnímání domova bezpochyby proměnila pandemie koronaviru: ze dne na den se pro mnoho lidí stal místem, kde také pracují. Sedm z dvanácti zemí nyní uvádí jako klíčový trend právě hybridní pojetí domácností a multifunkční využití těchto prostor. V pracovní době poslouží jako kancelář, ovšem ve volném čase se opět navrátí k tradičnímu využití – například jako obývací pokoj či ložnice. Současně s tím vzrůstá i zájem o flexibilní nebo modulární nábytek. Nicméně ke změnám již dochází také ve fázi projektování rezidenčních novostaveb. Již v pěti z dvanácti zemí (v USA, Německu, Rakousku, Francii a ve Velké Británii) se aktuálně při navrhování nových projektů počítá přímo se zahrnutím pracoven do bytů či rodinných domů.
Důraz na propojení interiéru s exteriérem
Tvrdé lockdowny a omezení pohybu obyvatel během pandemie měly dopad na preference lidí i v dalších ohledech. Čtvrtina zkoumaných zemí nyní klade zvýšený důraz na dostatek venkovního prostoru jako součást vlastního bydlení, ať už formou teras, balkonů či předzahrádek. V USA, Rakousku, Francii a ve Velké Británii lidé také vyjádřili větší zájem o společné komunitní prostory. Velmi pravděpodobně šlo právě o důsledek izolace během lockdownů, které nám připomněly, jak velký vliv na nás má nedostatek sociálního kontaktu. Státy jako Česká republika, Slovensko a Francie také projevily jasný zájem o více přirozeného světla v domácnostech: prostřednictvím většího využití oken a světlíků anebo právě balkónů a teras.
Rostoucí využívání chytrých technologií
V posledních letech roste zájem o koncept „chytrých domácností“, které zvyšují naše pohodlí a šetří provozní náklady – a právě z tohoto důvodu také nyní nabývají na významu. Největší zájem je o pokročilé systémy osvětlení (uvádí 11 zemí) či chytré termostaty a domovní zabezpečení (shodně zmiňuje 10 zemí). Tyto technologie jsou již nyní poměrně rozšířené, ovšem podle očekávání se v domácnostech po celém světě postupně stanou normou. Takto rychlý a globální průnik nových technologií do privátní sféry znamená obrovskou proměnu v tom, jak lidé žijí v porovnání s ještě nedávnou minulostí. Navíc interakcí s moderními technologiemi bude neustále přibývat. Z průzkumu mj. vyplývá, že roste obliba řemeslně vyrobeného nábytku s implementovanými chytrými technologiemi. V osmi z dvanácti zemí se také zvyšuje zájem o využívání hlasových asistentů v domácnostech. A současně roste poptávka po chytrých zařízeních na domácí práce. Třeba robotické vysavače budou brzy běžné v sedmi z dvanácti zemí, stejně jako robotické ledničky.
Pojetí „domov“ se proměňuje
„To, jak svůj domov využíváme, uspořádáváme a vůbec kolik v něm máme prostoru, prochází v průběhu dějin neustálou proměnou. O to více to platí dnes, když se společnost adaptuje na nové vlivy, technologie i módní preference. Z výsledků průzkumu je patrné, že aktuální trendy nejvíce ovlivnila pandemie koronaviru společně s klimatickými změnami. Lidé projevují zvýšený zájem o různé varianty domácích pracovišť, zvýšenou flexibilitu a stejně tak udržitelnost. Dalším aspektem jsou samozřejmě nové technologie, které se velmi rychle vyvíjejí a stále častěji implementují do našich domácností. S tímto na zřeteli mohou realitní profesionálové navrhovat a stavět opravdu vysoce kvalitní rezidenční projekty, které skutečně odpovídají současným potřebám a přáním lidí,“ uzavírá Adam Vostárek.
Více o průzkumu
V červnu 2022 provedla společnost PlanRadar průzkum ve 12 zemích (Česká republika, Slovensko, Francie, Itálie, Maďarsko, Německo, Polsko, Rakousko, Spojené arabské emiráty, Španělsko, USA a Velké Británie) se zaměřením na budoucí trendy, priority a strategie v oblasti urbanismu a architektury. Informace čerpala z veřejně dostupných údajů od odborníků, nezávislých institutů, profesních sdružení a vládních orgánů v jednotlivých zemích. Nejstarší zahrnuté zdroje pocházejí z června 2020 tak, aby bylo možné vyloučit předpandemické prognózy.
Pro více informací kontaktujte:
Crest Communications, a.s.
Denisa Kolaříková
Account Manager
Gsm: +420 731 613 606
email: denisa.kolarikova@crestcom.cz
www.crestcom.cz
Tereza Štosová
Account Executive
Gsm: +420 778 495 239
email: tereza.stosova@crestcom.cz
PlanRadar GmbH
Radek Vodička
Digital Marketing Manager Czech Republic
email: r.vodicka@planradar.cz
O PlanRadaru
PlanRadar je softwarové řešení pro stavební a realitní profesionály fungující na bázi SaaS (z anglického Software as a Service neboli „software jako služba“). Svým uživatelům umožňuje připojit se na dálku ke cloudové aplikaci a používat ji odkudkoliv přes internet. Využít ji lze pro stavební dokumentaci a dozor na stavbě, řízení závad a úkolů, při předávání projektů, jejich následnou správu a údržbu atd. Prostřednictvím webové aplikace vhodné pro všechny prohlížeče a všechny typy chytrých telefonů a tabletů (iOS, Android a Windows) je možné sledovat, zaznamenávat a sdílet se svým týmem jakýkoli druh informací prostřednictvím digitálních stavebních plánů nebo BIM modelu. Digitalizace pracovního postupu zlepšuje spolupráci mezi všemi účastníky stavebního procesu, snižuje chybovost a šetří čas: zákazníci PlanRadaru hlásí úsporu až 7 pracovních hodin týdně. Společnost se sídlem ve Vídni v Rakousku a obchodním zastoupením v České republice umožňuje více než 120 000 uživatelům z více než 65 zemí sledovat, připojovat se a řešit stavební a realitní projekty po celém světě. Více o společnosti naleznete na www.planradar.com/cs/.