U rekreačních nemovitostí se zvedá zájem vždy s přicházejícím jarem, kdy je hlavní sezóna prodejů. „Nyní pozorujeme zvýšenou poptávku oproti minulému roku zhruba o 30 %. Klienti si v době karanténních opatření už loni uvědomili, že potřebují mít svůj soukromý prostor, kde se mohou volně procházet na rozdíl třeba od malého bytu bez balkonu ve městě," říká výkonný ředitel Bidli reality Ondřej Mašín. Největší poptávka patrná od jara do podzimu převládá nejen kvůli tomu, aby lidé rekreační nemovitost koupili a rovnou ji využívali, ale také aby měli možnost vidět kompletní okolí, zahradu a technický stav budovy, což u stavby v zimních měsících, zejména na horách, není vždy dobře možné.

Chat a chalup je na trhu málo
Nabídka oproti předchozím rokům ovšem klesá. Rekreačních objektů se aktuálně na trhu objevuje zhruba jen kolem devíti stovek, loni v létě to bylo ještě okolo 2 000 staveb. Poptávka tak stále nabídku vysoce převyšuje. „Letošní zájem o chaty a chalupy pokles ekonomiky podle mě výrazně neovlivní. Ceny půjdou nadále nahoru, protože je nedostatek nabídky a nové projekty postupují jen velmi pomalu. V porovnání s předchozími měsíci tak pozorujeme nárůst cen až o 30 %," uvádí Ondřej Mašín a doplňuje několik konkrétních příkladů velkého zájmu: „Na podzim loňského roku nám na inzerát jedné chalupy na Plzeňsku zavolalo neuvěřitelných téměř 200 zájemců během jediného týdne. Nemovitost se velmi rychle prodala. Podobných případů jsme zaznamenali desítky. Například inzerát k rekreačnímu obydlí v Kozlově u České Třebové za 2 300 000 Kč poptávalo 80 lidí. Pryč bylo do týdne a dokonce o 500 tisíc dráž. Chalupa v Jivanech v Českém ráji za 2 815 000 Kč se sice prodala zhruba za 5 měsíců, ale také s vyšší cenou a ozvalo se téměř 100 lidí."

Z Čechů se opět stávají chataři a chalupáři. Prodá se téměř vše
Nejčastějšími zájemci jsou stále rodiny s dětmi žijící v bytech. Přibylo ovšem těch, kteří již vlastní rodinný dům a shánějí druhou nemovitost určenou čistě na rekreaci. „U střední třídy dříve platilo, že když mám dům, tak už nesháním chalupu. Nyní se i u těchto klientů zvyšuje zájem. Jelikož je nabídka nedostatečná, prodá se v podstatě vše. Každý by chtěl například chatu u sjezdovky na horách nebo u lesa, ale takových objektů není příliš a vyprodají se okamžitě. Lidé jsou tedy čím dál tím víc ochotni hodně slevit ze svých nároků," tvrdí Ondřej Mašín.

Zájem je hlavně o zrekonstruované objekty
Nejlépe se prodávají zrekonstruované chaty či chalupy s napojením na vodu, kanalizaci a v oblíbených rekreačních oblastech. „Zájemci dávají přednost spíše objektům po rekonstrukci než těm, které vyžadují větší či menší zásahy, ale jejich nabídka je velmi malá. Situace se dá přirovnat k té na trhu s novými byty, zde ovšem ještě více dominuje převis poptávky. Jelikož panuje značný nedostatek novostaveb, nabízejí se tak převážně starší chaty a chalupy," vysvětluje Ondřej Mašín.

Do atraktivních lokalit jsou lidé ochotni dojíždět déle
Lidé v krajských a větších okresních městech jsou ochotni dojíždět na chatu nebo chalupu zhruba 30 minut. Pokud se jedná o atraktivní lokalitu (například hory), tak i hodinu. Obyvatelé Prahy jsou zvyklí za rekreací vyrážet na větší vzdálenosti. Přibližně do hodiny autem od hlavního města jsou populární lokality v okolí přehrad Slapy a Orlík nebo Posázaví. K nejvíce atraktivním oblastem obecně patří Krkonoše, Jizerské hory, Šumava, Krušné hory či Beskydy. Bohužel mají omezenou nabídku, proto roste zájem i o dříve méně vyhledávané lokality, jako je kupříkladu Český ráj, CHKO Brdy a podobně. „My jsme rozprodali velmi rychle první a druhou etapu projektu Korzo Lipno na Šumavě. Ten byl převážně zamýšlen na investici, společnost zajišťuje správu a garantuje výnos okolo 5 % ročně. Podobných projektů, kde kupující především zhodnotí své úspory a pouze pár týdnů v roce nemovitost využijí pro vlastní potřebu, přibývá," zmiňuje Ondřej Mašín. Rekreační objekty tak pro mnoho lidí představují rovněž bezpečné a rozumné uložení peněz v nejisté době.


BIDLI holding, a.s., je největším komplexním projektem pro bydlení v České republice. Společnost jako jediná na trhu řeší kompletní škálu služeb - realitní činnost, hypoteční poradenství, rezidenční development, družstevní bydlení, pojištění, dodávku energií a fotovoltaických elektráren, výrobu dřevostaveb a nábytku i designové řešení interiéru. Klientovi je tak schopna zajistit nové bydlení i vše, co k němu potřebuje.

Další informace:
Crest Communications

Marcela Kukaňová, tel.: +420 731 613 618, marcela.kukanova@crestcom.cz
Michaela Muczková, tel.: +420 778 543 041, michaela.muczkova@crestcom.cz
www.crestcom.cz; www.bidli.cz