Většina společností vypadá, že se bude chovat zdrženlivě, když ale přijde na zvyšování cen, stále více společností bude zřejmě přesunovat rostoucí vstupní náklady na své klienty. To platí u většiny odvětví, zejména však v oblasti spotřebního zboží, energie a materiálů. Společnosti zabývající se zbytným spotřebním zbožím a průmyslové společnosti mají pravděpodobně méně rezerv.

Rostoucí inflace by s největší pravděpodobností donutila finanční a materiálové společnosti zvýšit marže. Hůře na tom podle analytiků Fidelity International budou průmyslové firmy. Vzhledem k jejich poměrně nedostatečné cenové síle by vyšší inflace pravděpodobně vedla ke kompresi marží. Nicméně deflační faktory jako zlepšení technologií, globalizace a outsourcing však stále silně působí a očekává se, že budou udržovat inflaci pod kontrolou.

V posledním roce zaznamenaly vyšší vstupní náklady firem téměř dvě třetiny analytiků Fidelity International. Očekávání zvýšení nákladů v průmyslu, energetice i u materiálů je klasickým ukazatelem, že globální ekonomika je v pozdní fázi ekonomického cyklu. Většina analytiků Fidelity International (72 procent) také očekává v příštích 12 měsících růst mezd v Číně, Evropě a USA. Téměř všichni však předpokládají, že růst bude mírný, s výjimkou regionu EMEA /Latinské Ameriky, kde třetina analytiků očekává značné zvýšení mezd. Daňové reformy amerického prezidenta Donalda Trumpa mohou zvyšovat inflační tlaky na mzdy, protože se očekává, že společnosti by mohly na své zaměstnance přenést některé z výhod z daňových úlev.

Analytici Fidelity International z Číny zdůrazňují, že rostoucí mzdové náklady napomáhají rychlé automatizaci a podporují technologické inovace napříč „starými" i „novými" hospodářskými sektory, neboť se společnosti obávají, že by jinak mohly ztratit globální konkurenční výhodu. Snaha o úspory v nákladech také znamená, že firmy stále hledají levnější výrobní příležitosti, a to naznačuje, že outsourcing bude pokračovat.
Navzdory rostoucím nákladům si většina analytiků Fidelity International myslí, že zvýšení cen v jimi sledovaných společnostech nepřesáhne inflaci. Šest z deseti analytiků napříč odvětvími předpokládá růst cen výstupů v souladu s růstem indexu spotřebitelských cen (CPI). Výjimkou jsou telekomunikace, kde většina očekává, že ceny budou růst o méně, než CPI.

Příklad z USA:
Mzdová inflace v USA vykazuje známky oživení. Potravinářská společnost Aryzta, která se pyšní svými pekařskými specialitami, nedávno vydala varování ohledně zisků. S tím, jak rostou distribuční a pracovní náklady, její podnikání v USA nedosahuje očekávaných výsledků. Aryzta je jednou z největších světových pekařských firem a vyrábí hamburgerové bulky pro McDonalds. „Pokud sami vytváříte ceny a pokud jsou vaše marže asi 30 procent, pak by malé snížení marží v řádu jednoho nebo dvou procent nemělo tolik vadit. Ale když vaše marže „plavou na vodě", jako u mnoha společností v potravinářském průmyslu, dokonce i relativně malý nárůst nákladů může přinést riziko vašemu podnikání, což jsme viděli v případě Aryzty," vysvětluje ředitel výzkumu Fidelity International Christopher Moore. „Rychlé oživení v USA po ,malé industriální recesi' v letech 2014-2015, která zastihla některé firmy nepřipravené, způsobilo, že jsou zde problémy v odvětvích, která závisí na silniční přepravě. Aby zajistili jak nové řidiče, tak i samotná nákladní vozidla, potřebují čas. Ceny za přepravní služby a mzdy řidičů proto rostou, v mnoha případech až dvojciferným růstem. Je to skvělé pro tento průmysl, ale každý, kdo využívá služeb silniční přepravy, musí absorbovat další vstupní náklady," doplňuje Christopher Moore.


Pro více informací kontaktujte:

Marcela Štefcová
Crest Communications, a.s
.

Ostrovní 126/30
110 00 Praha 1
gsm: + 420 731 613 669
e-mail: marcela.stefcova@crestcom.cz

Informace pro editory:
Fidelity International byla založena v roce 1969 a poskytuje investiční služby a produkty soukromým a institucionálním investorům. Od ostatních globálních investičních společností se liší zejména formou vlastnictví. Jedná o čistě privátní, soukromou společnost vlastněnou přímo členy zakládající rodiny a managementem firmy. Společnost klade veliký důraz na provádění podrobných analýz, na jejichž základě pak identifikují pro klienty nejvýhodnější investiční příležitosti. Její speciální týmy investičních analytiků a odborníků působí ve všech hlavních finančních centrech světa - v Londýně, Frankfurtu, Paříži, Hongkongu, Tokiu, Singapuru, Soulu, Dillí, Bombaji a v Sydney. V současné době administruje aktiva ve výši 87 mld. USD (assets under administration) a globálně pro klienty investovala 290 mld. USD ve 25 zemích napříč Evropou, Asií, Tichomořím, středním Východem a jižní Amerikou. V České republice Fidelity působí od roku 2012 a mezi její klienty patří celá řada významných institucionálních i privátních klientů, všechny významné banky, pojišťovny, finanční společnosti a nezávislí finanční poradci, kteří koncovým investorům zprostředkovávají investiční fondy této globální investiční společnosti.

Upozornění na rizika
Fidelity International zveřejňuje výhradně informace o produktech a všeobecné informace a neposkytuje žádné investiční doporučení. Z minulého vývoje hodnoty není možné odvodit prognózy budoucího vývoje. Investování do investičních fondů je spojené nejen s vysokými šancemi na výnos, ale i s vyššími riziky. Proto může například hodnota podílů investičních fondů kolísat a není zaručená. Na vývoj hodnoty mají kromě toho negativní vliv i individuální náklady a poplatky. Investiční rozhodnutí by se mělo v každém případě opírat o informace důležité pro investory, nejnovější zprávy o hospodářských výsledcích a - pokud byla zveřejněná - o nejnovější půlroční zprávu. Tyto dokumenty tvoří jediný závazný základ pro nákup. Tyto dokumenty získáte bezplatně v pobočce FIL Investment Services GmbH, Kastanienhöhe 1, D-61476 Kronberg im Taunus, Německo, nebo v UniCredit Bank Austria AG, Vordere Zollamtstrasse 13, A-1030 Vídeň, nebo v UniCredit Bank Slovakia, a. s., Šancova 1/A, 813 33 Bratislava, nebo v Unicredit Bank Czech Republic, a. s., náměstí Republiky 3a, 111 21 Praha 1, nebo na adresách www.fidelity.at, www.fidelity.cz, www.fidelity.sk.

Vydává
FIL (Luxembourg) S.A. Zweigniederlassung Wien, Mariahilfer Straße 36, 1070 Vídeň, IČO: FN 374007
Fidelity, Fidelity International, logo Fidelity International a symbol F jsou registrované ochranné známky společnosti FIL Limited.