„Josef Novák patřil k nejlepším stíhacím pilotům své generace, v průběhu 100 let letouny z Aero pomohly vycvičit tisíce stíhacích pilotů po celém světě a také v současnosti je nejnovější výcviková platforma Aero L-39NG efektivním řešením pro výcvik pilotů stíhacích letounů čtvrté a páté generace,“ uvádí Radka Černá ze společnosti Aero.
Československé stíhací eso
Pilotní výcvik Josef Novák zahájil v roce 1915, rakouský pilotní diplom pak získal v roce 1916. Nejprve působil ve cvičné jednotce jako instruktor létání. Jako stíhací pilot létal od druhé poloviny roku 1917 do července 1918 v proslavené 41. stíhací letecké setnině velitele Godwina Brumowského (1889-1936), který byl s 35 uznanými sestřely nejúspěšnějším letcem v Rakousku-Uhersku. Josef Novák, kterému byla třikrát udělena Stříbrná medaile Za statečnost I. třídy, v této letecké jednotce absolvoval 110 bojových letů a byly mu „oficiálně“ uznány tři potvrzené sestřely. Československý pilot usedal do kokpitu jednomístného stíhacího letounu Albatros D.III, který dosahoval maximální rychlosti od 174 do 202 km/h.
Úspěšný šéfpilot v Aero
Po skončení první světové války a před nástupem do služeb továrny Aero se Josef Novák připojil k nově vytvořenému československému letectvu, byl jmenován československým polním pilotem a sloužil i jako instruktor v letecké škole v pražských Kbelích.Továrním šéfpilotem tradičního českého výrobce Aero byl Josef Novák v letech 1920 až 1933. Hned v roce 1920 zalétával první československý prototyp stíhacího letounu Aero Ae-02, i když se nakonec sériově nevyráběl. Jedinou sériově vyráběnou stíhačkou z Aero tak zůstal dvouplošník A-18. O její zálet se v březnu 1923 postaral Josef Novák, který byl velmi všestranný pilot, protože v Aero zalétával i bombardéry, průzkumné a dopravní letouny nebo rychlostní speciály. V roce 1926 usedl dokonce do prvního československého hydroplánu Aero A-29. Během svého působení v Aero Josef Novák uskutečnil celkem 3 635 letů.
Rychlostní a výškové rekordy
Letoun Aero Ae-02 s pilotem Josefem Novákem posbíral akrobatické a rychlostní úspěchy na 1. mezinárodním leteckém mítinku v Praze, což byly premiérové letecké závody na našem území. Nejlepším pilotem pražského mítinku v souhrnu všech dílčích závodů byl právě Josef Novák, který například v dílčím závodu obratnosti na trati dlouhé 180 km skončil jen o 0,12 sekundy na druhém místě. Významná prvenství Josef Novák získal (s letounem Aero A-18) i v následujících letech 1923 a 1924, když opanoval 1. ročník (s průměrnou rychlostí 230 km/h) i 2. ročník (s průměrnou rychlostí 263 km/h) rychlostního závodu o cenu prezidenta republiky. Se stejným letounem také v roce 1924 vytvořil výškový rekord 9 140 metrů. Ten byl překonán až o 11 let později. V letech 1928 a 1929 se Josef Novák účastnil na letounech Aero A-30, Aero A-32 nebo Aero A-34 také zahraničních závodů a letů.