V roce 2020 poklesl podíl zahraničních příjezdů do české metropole o 69 % oproti 2019
Hotelový trh zaznamenal v loňském roce dramatický propad tržeb, když hnacím motorem poptávky byl hlavně domácí cestovní ruch. Celkový počet přenocování v Praze vloni dosáhl 18,5 milionu (a to jak hostů ze zahraničí, tak i z tuzemska), což představuje meziroční pokles o 75 %. Obecně byla obsazenost hotelů vyšší v turisticky zajímavých lokalitách a horských oblastech, na rozdíl od městských hotelů orientovaných převážně na zahraniční návštěvníky a kongresovou turistiku. Pražský hotelový trh zažíval v letech 2015 až 2019 nebývalý boom. To je patrné i ze dvou hlavních finančních ukazatelů měřících výkonnost hotelů: průměrné tržby na pokoj (REvPAR) každoročně rostly o 5,7 % a průměrná denní cena za pokoj (ADR) se zvyšovala o 4,4 %. To vše jako důsledek rostoucí obsazenosti pokojů. Nicméně o to citelnější je současný útlum. Praha, silně závislá na mezinárodních příletech, zaznamenala v roce 2020 pokles průměrných tržeb o 85,2 % a pokles průměrné roční obsazenosti pokojů o 79,1 %. Náhlý propad a očekáváné oživení lze nejlépe popsat jako všeobecně známé logo společnosti Nike.
„Pokud jde o výkon pražských hotelů, předpokládáme, že mezinárodní poptávka se vrátí na úroveň před pandemií v roce 2024. Vše bude záviset na dostupnosti účinné vakcinace, která je pro opětovné nastartování celého sektoru naprosto zásadní. Tempo zotavování jednotlivých hotelů pak bude záviset na řadě faktorů – jejich lokalitě, postavení na trhu, zaměření na konkrétní klientelu i efektivním řízení hotelového managementu,“ komentuje Jakub Stanislav, Director v oddělení investic CBRE.
Jakub Stanislav dodává: „Oživení hotelového trhu může negativně ovlivnit nová výstavba v podobě odložených projektů z loňska, které budou dokončeny v příštích dvou letech. To zvýší aktuální pražskou nabídku, případně krátkodobě sníží cenové hladiny, a vytvoří další tlak na hoteliéry. Očekává se, že do roku 2022 se pražský trh rozroste o 1 643 nových pokojů. Mimo jiné bude uveden do provozu Hotel Andaz Prague ze sítě luxusních hotelů Hyatt na Senovážném náměstí, W Prague na Václavském náměstí jako součást celosvětového řetězce Marriott či Novotel v Holešovicích v rámci hotelové skupiny Orbis Group, pod kterou spadá značka AccorHotels. Dokončeno by mělo být i rozšíření Prague Marriott Hotel na Novém Městě.“
Objem investic do hotelového sektoru v Praze vloni klesl o 88 %
V minulých letech se ruku v ruce s vysokými tržbami a obsazeností hotelů dařilo i investicím. Ve 4. čtvrtletí 2019 dosahovaly výnosy z hotelů (tzv. hotel yields) rekordní úrovně mezi 4 - 5 %. Pražský hotelový trh předloni zaznamenal prudký nárůst objemu investic, který činil téměř 600 milionů eur. K tomu významně přispěly prodeje hotelů InterContinental v Pařížské ulici, Panorama v Nuslích či Don Giovanni na Vinohradské třídě. Tento pozitivní trend měl pokračovat i prodejem hotelu Corinthia v Nuslích, ale obchod nakonec přerušila pandemie. V loňském roce proběhly dvě velké transakce, a to akvizice hotelu Carlo IV Boscollo na Senovážném náměstí a Pentahotel Prague v Karlíně. Oba obchody byly ovšem dojednány ještě před nástupem pandemie.
„Hotelový transakční trh se v podstatě zastavil. Objem transakcí v regionu střední a východní Evropy dosáhl v roce 2020 hodnoty 0,57 miliardy eur, což představuje meziroční pokles o 65 %. V České republice byla situace ještě komplikovanější a propad zde byl ještě výraznější. Primárním důvodem byl velký rozdíl v očekávané ceně mezi kupujícím a prodávajícím. Investoři doufali, že hoteliéři začnou pod tlakem ekonomických dopadů koronakrize prodávat hotely levněji. To se ale nestalo a ceny hotelů prozatím zůstávají na stejné úrovni jako v roce 2019. Pozitivní zprávou je, že na rozdíl od finanční krize v letech 2009 a 2010 je trh stále likvidní a jak lokální, tak zahraniční investoři vyhlížejí nové příležitosti,“ uzavírá Jakub Stanislav.
O CBRE
CBRE Group, společnost figurující na žebříčku Fortune 500 a indexu S&P 500 se sídlem v Dallasu, je světovou vedoucí společností v oblasti realitních služeb a investic (z hlediska výnosů za rok 2019). S přibližně 100 000 zaměstnanci poskytuje služby majitelům nemovitostí, investorům a nájemníkům prostřednictvím více než 530 poboček po celém světě (do tohoto součtu nejsou započteny dceřiné společnosti). Společnost CBRE poskytuje širokou škálu integrovaných služeb od správy a údržby nemovitostí, obchodních transakcí, projektového managementu, investičního managementu přes oceňování nemovitostí, pronájmu a prodeje nemovitostí, strategického poradenství až po hypoteční a developerské služby. S téměř 350 zaměstnanci CBRE v České republice spravuje téměř 75 objektů komerčních budov o celkové rozloze téměř 1,2 mil. m2. Pro více informací navštivte internetové stránky společnosti na www.cbre.cz.
Pro více informací kontaktujte:
Crest Communications, a.s.
Denisa Kolaříková
Account Manager
Gsm: +420 731 613 606
email: denisa.kolarikova@crestcom.cz
www.crestcom.cz
Kamila Čadková
Account Director
Gsm: +420 731 613 609
email: kamila.cadkova@crestcom.cz
www.crestcom.cz
CBRE
Renata Mrázová, Senior Communication Specialist, +420 604 308 765, renata.mrazova@cbre.com
CBRE Czech Republic Facebook, Linkedin, Instagram